nieuws

Business Model You: vind jezelf en je carrière opnieuw uit op één A4

Geen categorie

Veel mensen dromen ervan hun loopbaan nieuw leven in te blazen of een andere wending te geven. Ze willen iets doen waar ze echt goed in zijn en waar ze energie van krijgen. En dan is het zaak inzicht in jezelf te krijgen, jezelf te profileren en goed in de markt te zetten. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Patrick van der Pijl, CEO van Business Models Inc en mede-auteur van de bestseller Business Model Generatie heeft het antwoord: Business Model You! Een uiterst praktische methode om je carrière en jezelf opnieuw uit te vinden op één A4. Tijdens het Nationaal Kwaliteitscongres legt hij uit hoe het werkt.

Voor ondernemers is het heel vanzelfsprekend – of zou het dat in ieder geval wel moeten zijn – om hun businessmodel eens kritisch tegen het licht te houden. Past het verdienmodel nog wel bij de ontwikkelingen in de markt? Waarom is het businessmodel van de concurrent wel succesvol? Dat zijn vragen waar Patrick van der Pijl organisaties mee helpt. Dat doet hij op basis van de beststeller ‘Business Model Generatie', een verfrissend en praktisch handboek om verouderde bedrijfsmodellen op de schop te nemen. Van der Pijl is producent van dit boek dat is geschreven door Alexander Osterwalder, Yves Pigneur en Tim Clark. "Juist nu zijn er veel ontwikkelingen rond businessmodellen. Telecombedrijven bijvoorbeeld worden gedwongen te heroverwegen waar ze hun geld mee moeten verdienen in de toekomst gezien de toenemende impact van het internet. Ook een bedrijf als EndeMol zal een antwoord moeten vinden op het veranderende speelveld. De rol van tv en dus ook van tv-producties neemt af ten opzichte van internet. Daar moeten ze op inspelen, anders doet de concurrent dat wel."

Canvas model
"Een businessmodel is een eenvoudige beschrijving van de grondgedachte van de manier waarop een organisatie waarde creëert, levert en behoudt," legt Van der Pijl uit. "Het ideale businessmodel is helder en begrijpelijk. Het boek ‘Business Model Generatie' gaat daarom uit van het ‘canvas model', genoemd naar het canvas doek dat schilders gebruiken. Het is de bedoeling dat het businessmodel wordt uitgetekend aan de hand van negen bouwstenen: klantsegmenten, waardeproposities, kanalen, klantrelaties, inkomstenstromen, key resources, kernactiviteiten, key partners en kostenstructuur. De kracht van dit visuele model is dat in één oogopslag duidelijk is hoe de bouwstenen in elkaar grijpen en hoe het bedrijf geld kan verdienen. Het model is bedoeld om overzicht te krijgen, discussie op te wekken, ingangen voor innovaties te vinden en op eenduidige manier het businessmodel te evalueren."

Waarde toevoegen
Deze unieke aanpak is niet alleen bruikbaar voor organisaties, maar ook voor individuen zoals werknemers en ondernemers die zichzelf willen herontdekken en opnieuw op de kaart zetten. Van der Pijl: "Want een organisatie kan pas waarde toevoegen als de mensen in die organisatie dat ook doen. En uiteindelijk wil iedereen betekenis hebben en bijdragen aan een doel. De vragen ‘wie ben ik?', ‘wat kan ik?' en ‘wat beteken ik voor klanten?' zijn relevanter dan ooit in de huidige netwerkmaatschappij waar de arbeidsmarkt steeds minder transparant wordt en er steeds meer een beroep wordt gedaan op ondernemersvaardigheden, ook van werknemers." In het boek ‘Business Model You!' vertalen de auteurs Alexander Osterwalder, Yves Pigneur en Tim Clark eenvoudig en praktisch de inzichten uit ‘Business Model Generatie' naar een bruikbare methode voor het individu. Van der Pijl is mede-auteur van de Nederlandstalige versie van dit boek.

Andere manier van kijken
Net als Business Model Generatie is het boek Business Model You! zeer aantrekkelijk vormgegeven en toegankelijk geschreven. Het boek leidt de lezer stap voor stap door het model en leert je een andere manier van kijken die je bewust maakt van je kwaliteiten en je visie. Ook bevat het boek cases van bijvoorbeeld zwemcoach Jacco Verharen en onderneemster Monique des Bouvrie hoe zij hun eigen propositie wisten te formuleren. "Voor de kwaliteitsmanager is deze methode essentieel gereedschap om kritisch naar zichzelf en zijn functie te kijken en zijn meerwaarde te (her)formuleren. Ook kan hij anderen in zijn organisatie hiermee helpen om zo waarde toe te voegen. Tijdens het congres gaan we hier actief mee aan de slag," belooft Van der Pijl. Hij nodigt hij u van harte uit deel te nemen aan zijn zeer enerverende workshop tijdens het Kluwer Kwaliteitscongres.

Meer informatie over het congres
Alles over het Kluwer Kwaliteitscongres op 24 mei te Arnhem kunt u lezen op www.sigmaonline.nl/kwaliteitscongres.

Meer informatie over de boeken
Het recent verschenen boek ‘Business Model You!' is in Nederlandse vertaling uitgegeven bij Kluwer en is te bestellen in onze shop http://shop.kluwer.nl/boeken_products/business-model-you/prod10290006.html .

Dit geldt ook voor de eerder verschenen bestseller ‘Business Model Generatie' die u ook in onze shop http://shop.kluwer.nl/boeken_products/business-model-generatie/prod10157930.html kunt bestellen.

Tekst: Bianca Minkman, Minkman Journalistieke Producties (www.minkmanjournalistiek.nl)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels