nieuws

Column Ronald Bruins

Geen categorie

Ogen en oren te kort

Ogen en oren te kort

Ik kijk met u uit naar de grootste schoonmaakbeurs van de wereld, de ISSA/Interclean. Men zegt weleens dat deze te groot is geworden. Dat er te weinig een Nederlands geluid is te horen. Daarom komen Rob den Hertog van Amsterdam RAI en zijn team met de schoonmaakmarkt op 9 mei: een netwerkevenement met een louter Nederlandse inbreng waar ook Service Management en ondergetekende acte de présence geven. Meet the press. Mijn collega's en ik horen daar, in de Europa Foyer, graag wat u bezighoudt. Wat moet beslist een plaats  krijgen op www.servicemanagement.nl en in uw blad?Maar ook: wat heeft minder uw interesse? Die markt geeft ons weer extra input, in een toch al met innovaties omgeven beurs. We komen oren en ogen te kort om verslag te doen van alle innovaties en seminars. En die indrukken krijgt u weer terug van ons, via onze website dagelijks vanaf de beursvloer en natuurlijk in deze uitgave.

Uitgelezen mogelijkheid
Nog los van de schoonmaakmarkt lijkt het mij een uitgelezen mogelijkheid om buiten (de wereld) naar binnen (uw organisatie) te halen. Welke innovaties kan ik doelgericht toepassen in mijn organisatie? De  genomineerde innovaties bij de Amsterdam Innovation Award kunnen daarbij een leidraad zijn. Maar u kunt ook collega-schoonmaakbedrijven op de beurs en de schoonmaakmarkt bevragen: wat vinden zij topinnovaties waar ze concreet wat mee kunnen? Ik ga diezelfde vraag stellen. Zo komen wij als redactie op de meest bijzondere onderwerpen. Bijvoorbeeld over het innoverende vermogen van een schoonmaakbedrijf en de schoonmaak. In hoeverre is dat vermogen er? Microvezel wordt al snel genoemd. Met daarna de opmerking dat er daarna weinig meer geïnnoveerd is. Toch zie ik ook op het digitale vlak het een en ander gebeuren. Denk aan de app van Succes Schoonmaak en het digitale managementsysteem van GCA Schoonmaak, beide in de ISSA/Interclean-editie van Service Management. Innovatie is er wel, alleen moet je er wel oog voor willen hebben.

Onderscheidend?
Innovatie wordt bemoeilijkt, kreeg ik ook te horen. Bijvoorbeeld omdat personeel dat werkt op een schoonmaakproject bij een aanbesteding verplicht moet worden overgenomen. De vraag is dan in hoeverre het nieuwe schoonmaak bedrijf onderscheidend kan zijn, omdat het het oude personeel (hoe goed of slecht ook) moet meenemen in zijn dienstverlening. De toegevoegde waarde van de onderneming zit dan dus in aansturing van de mensen, informatievoorziening rondom de objecten, maar zeker ook in opleiding en training. Dat laatste is ook nog wel een punt, want met een hoog verloop in de branche is het lastig investeren. Maar het zal moeten, ook omdat werknemers het meer en meer eisen. Zij trekken, in een vergrijzende arbeidsmarkt, aan het langste eind. Zij zijn en blijven uw kapitaal. Zeker omdat de loonkosten in onze branche grotendeels de kostprijs bepalen. Uit de dialoog haal ik meteen twee ontwikkelingen waarvoor ik graag de oplossingen wil zien tijdens de  ISSA/Interclean. Dat zijn digitalisering en productiever zijn, maar met dezelfde arbeidsvreugde. Ik dompel me met veel plezier vier dagen onder in innovatiegeweld.

Duikt u mee?

Ronald Bruins, hoofdredacteur Service Management
Reageren? rbruins@kluwer.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels