nieuws

Consumentenbond: tandartsen concurreren niet

Geen categorie

Tandartsen zitten niet te wachten op klanten die een eenmalige behandeling willen. Dat meldde de Consumentenbond donderdag op basis van onderzoek bij 500 tandartsen. Zo had driekwart van de tandartsen geen zin om eenmalig op korte termijn een kroon te plaatsen. Tandartsen gaven volgens de bond aan het te druk te hebben of geen trek […]

Tandartsen zitten niet te wachten op klanten die een eenmalige behandeling willen. Dat meldde de Consumentenbond donderdag op basis van onderzoek bij 500 tandartsen.

Zo had driekwart van de tandartsen geen zin om eenmalig op korte termijn een kroon te plaatsen. Tandartsen gaven volgens de bond aan het te druk te hebben of geen trek te hebben in 'shoppers'. Als iemand echter vaste klant wilde worden, kon in bijna de helft van de gevallen de behandeling wel plaatsvinden.

‘Marktwerking kan alleen succesvol zijn met voldoende aanbieders die willen concurreren en consumenten die op zoek gaan naar betere of goedkopere zorg. Ons onderzoek laat zien dat we daar nog lang niet zijn', aldus directeur Bart Combée. Om de marktwerking aan te zwengelen, begint de Consumentenbond de campagne 'Betaalbare Zorg'.

De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie herkent zich in het beeld van de Consumentenbond. ‘Het komt overeen met heel veel klachten die wij hebben gehad', zei directeur Wilna Wind. Volgens haar hebben meer dan 3000 patiënten hun beklag gedaan bij de federatie.

Wind vindt dat de patiënten de dupe zijn van het experiment van minister Edith Schippers van Volksgezondheid . ‘Het levert alleen maar sores en kosten op. De vraag is iedere keer hoe dat komt of aan wie dat ligt. Maar aan wie het ook ligt, de patiënt heeft er last van.'

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels