nieuws

De nieuwe consumenten: wie zijn ze, wat willen ze?


Geen categorie

In opkomende economieën neemt de welvaart sterk toe. Achter deze snel stijgende consumptie, zegt INSEAD-hoogleraar Frédéric Godart, schuilt een sociologisch fenomeen: de opkomst van de middenklasse. 


Godart duidt deze ontwikkelingen in sociologische termen. Overal waar de middenklasse stijgt, zie je dat mensen zich gaan bekommeren om het materieel zichtbaar maken van hun gestegen sociale status. Daar komt nu de invloed van het internet en wereldwijd te ontvangen televisiekanalen bij. De nieuwe shoppers zijn nieuwsgierig en willen weten wat hun vrienden hebben. En ze hebben tijd om dat te onderzoeken. 



Het is een dynamiek die in retailkringen zorgt voor veel creativiteit om de loper uit te leggen voor de internationaal georiënteerde, welgestelde klant. Zoals in de winkelcentra in Dubai en China, waar creatieve innovaties plaatsvinden. Omdat in bepaalde regio's het shoppen een ware groepsactiviteit is geworden, zijn er nu ook veel grotere paskamers, zeg maar paszaaltjes met alle denkbare luxe. 


Ook de nationale overheden van deze opkomende landen doen gretig mee. Waar de autoriteiten in Frankrijk en Italië (met veel mecca's van bling-bling) moeilijk doen over visa voor tijdelijk verblijf, ziet een land als Dubai de economische mogelijkheden van kapitaalkrachtige bezoekers. Voor maar 50 euro koop je op de luchthaven een visum voor vier dagen. De winkels van de Dubai Malls zijn er blij mee: in 2011 verwelkomden ze maar liefst 54 miljoen lokale en internationale bezoekers. 


Een interview met professor Godart is te zien op insead.edu.



Een geheel andere invalshoek dan die van Godart is van Chandran Naïr, oprichter van Global Institute for Tomorrow, een denktank over de gevolgen van de globalisering. "Economische groei heeft een lening afgesloten bij de natuur, maar de afbetaling komt maar niet, terwijl de rekeningen binnenstromen in de vorm van milieuproblemen", zegt hij in het Tijdschrift voor Marketing (juli/augustus 2011). Naïr is auteur van Consumptionomics – Asia's role in reshaping capitalism and saving the planet. Voor een interview met de BBC ga naar: youtube.com/watch?v=0cTN-DndYY4. 


Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels