nieuws

Stakingen schoonmakers kosten 10 miljoen euro

Geen categorie

De staking van de schoonmakers begin dit jaar heeft de vakbonden 10 miljoen euro gekost. Dat bericht De Volkskrant. Eenderde daarvan komt voor rekening van de vakcentrale FNV en wordt opgebracht door de leden van alle FNV-bonden, tweederde wordt betaald door Bondgenoten zelf, de vakbond waartoe de schoonmakers behoren. Een groep van drieduizend schoonmakers, de […]

De staking van de schoonmakers begin dit jaar heeft de vakbonden 10 miljoen euro gekost. Dat bericht De Volkskrant. Eenderde daarvan komt voor rekening van de vakcentrale FNV en wordt opgebracht door de leden van alle FNV-bonden, tweederde wordt betaald door Bondgenoten zelf, de vakbond waartoe de schoonmakers behoren.

Een groep van drieduizend schoonmakers, de werkgevers houden het op hooguit duizend, staakte 106 dagen voor een betere CAO en vestigde daarmee het record van de langste staking in een sector in Nederland. De FNV-bonden betalen stakers die fulltime werken ongeveer 65 euro per stakingsdag uit. De schoonmaakbranche kenmerkt zich door kleine deeltijdbanen. De staking ging vergezeld van ludieke acties. In alle provincies werden marsen van respect gehouden, in Amsterdam werd een schuimkanon ingezet en de schoonmaakbazen werden bezocht door delegaties met kamelen. Het afsluiten van de cao werd gevierd met een feest in Amsterdam.

Voorbeeld
De schoonmakers gelden binnen de vakbeweging volgens de Volkskrant als voorbeeld voor een vernieuwde vakbeweging: goed georganiseerd en sterk op de werkvloer, waardoor de vakbeweging weer aantrekkelijk wordt voor nieuwe leden. Van de 150.000 schoonmakers zijn er 15 duizend lid van de vakbond. Maar bij FNV Bondgenoten mopperen sommigen volgens De Volkskrant dat "de schoonmakers feestvieren op onze kosten". Vakbondsbestuurder Mari Martens bevestigt tegenover de krant de uitgaven van 10 miljoen euro, maar laat doorschemeren dat hij dat niet te veel vindt. "We willen de aanbestedingsmanie doorbreken, dat gaat niet voor niks. De acties hebben veel aandacht in de media gekregen en adverteren was duurder geweest", aldus Martens in De Volkskrant.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels