nieuws

Amerikaanse onderzoekers brengen bacteriën in kaart

Geen categorie

Amerikaanse onderzoekers hebben in drie steden (New York, San Francisco en Tucson) in kaart gebracht welke bacteriën er precies in kantoren zitten. Dat leverde bacteriën uit maar liefst 500 verschillende geslachten op. Tussen New York en San Francisco was geen verschil te ontdekken, maar Tucson had z'n eigen soorten. De meeste bacteriën kwamen van mensen […]

Dat leverde bacteriën uit maar liefst 500 verschillende geslachten op. Tussen New York en San Francisco was geen verschil te ontdekken, maar Tucson had z'n eigen soorten. De meeste bacteriën kwamen van mensen (soorten die voorkomen op de huid en in lichaamsholten) of van de grond, vermoedelijk via schoeisel binnengebracht. Op het bureau is het bureaublad het schoonst, terwijl stoel en telefoon de meeste bacteriën bevatten. Muis en toetsenbord zitten ertussenin. Ook vergeleken de onderzoekers kantoren van mannen met die van vrouwen. Er was geen verschil in de samenstelling van de aangetroffen soorten, maar de kantoren met alleen vrouwen bevatten iets minder bacteriën. De wetenschappers waren er overigens niet op uit om verschillen tussen mannen en vrouwen te vinden. Zij testten met dit onderzoek een methode om op grote schaal bacteriën te identificeren. Het resultaat is onlangs gisteren gepubliceerd in het online wetenschapstijdschrift PLoS ONE.

Reageer op dit artikel