nieuws

Kredietwaardigheid Nederlandse bedrijven op historisch dieptepunt

Geen categorie

De gemiddelde kredietwaardigheid van alle bedrijven in Nederland is gedaald van A naar BBB. Nog niet eerder heeft het gezamenlijke Nederlandse bedrijfsleven zo'n lage kredietwaardigheid gescoord. Sinds het officiële begin van de crisis, eind 2008, is de kredietwaardigheid van de Nederlandse bedrijven kwartaal na kwartaal gedaald. Dit blijkt uit de kredietmonitor uitgevoerd door Graydon, bureau voor bedrijf- en kredietinformatie.

Graydon heeft in Nederland van 1,8 miljoen bedrijven een creditrating vastgesteld die onderverdeeld is in risicoklassen van AAA tot D (default). De daling van de kredietwaardigheid van bedrijven is voornamelijk te zien in een significante daling binnen de sectoren financiële instellingen en verzekeringswezen (-9,5 procent), de voedings- en genotmiddelenbranche (-6,2 procent) en de zakelijke dienstverlening (-5,6 procent).

Hoog risico bij grafische bedrijven
In de volgende sectoren zitten relatief de meeste bedrijven in hoge risicoklassen: de grafische sector (19,6 procent kent een hoog tot zeer hoog risico), de voedings- en genotmiddelenbranche (17 procent kent een hoog tot zeer hoog risico) en vervolgens de textielbranche (14,4 procent kent een hoog tot zeer hoog risico).

Daling kredietwaardigheid Nederlandse economie
De daling van de gemiddelde kredietwaardigheid van Nederlandse bedrijven is in lijn met de daling van de economische groei die Nederland momenteel doormaakt. Gertjan Kaart, algemeen directeur Graydon Nederland: ‘De kredietwaardigheid van Nederlandse bedrijven neemt sinds het ontstaan van de crisis structureel af. Dit heeft ernstige gevolgen voor het herstelvermogen van de Nederlandse economie, want het mkb is de motor van de Nederlandse economie en die draait op krediet.'

Faillissementen
De daling van de kredietwaardigheid van de bedrijven in Nederland gaat hand in hand met een structurele stijging van het aantal faillissementen. Kaart: ‘Wij moeten ons in Nederland stevig gaan bezig houden met het herstel van vertrouwen, dit is de sleutel tot het openzetten van de kredietverlening aan bedrijven en het stimuleren van de consumptie.'

(Bron: Graydon)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels