nieuws

Spoorchaos in winter door gebrekkige aansturing en communicatie

Geen categorie

De chaos op het spoor afgelopen winter werd meer nog dan door problemen met het materieel veroorzaakt door onvoldoende aansturing van de treinenloop en gebrekkige communicatie over besluiten.

Dat blijkt uit onderzoek naar de problemen op het spoor op 3 februari 2012. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft minister Melanie Schultz (Infrastructuur) vrijdag 8 juni dat blijkt dat juist op dat soort hectische dagen in de winter spoormedewerkers moeten kunnen terugvallen op hun routine, en niet gehinderd moeten worden door complexe operationele afspraken.
Een pakket maatregelen moet nieuwe problemen komende winter voorkomen. Uiterlijk 1 november moeten de NS en spoorbeheerder ProRail hun zaken op orde hebben.

Zekerheid boven capaciteit
Schultz wil dat NS en ProRail de komende jaren kiezen voor zekerheid boven capaciteit. Ze zullen komende winter eerder besluiten tot het aanpassen van de dienstregeling. Wissels worden aangepakt, bij Amsterdam en Utrecht moet onderzoek duidelijk maken hoe hoog de kosten daar uitvallen.
In september wil de minister van NS en ProRail de nieuwe en aangepaste afspraken zien over procedures en besluitvorming over de treinenloop. Zo wil ze kunnen beoordelen of ze klaar zijn voor de winter.

Vierkante wielen als excuus
Ook het verschijnsel ‘vierkante wielen' lijkt het gevolg van technische mankementen, maar in werkelijkheid bleek gebrek aan visie en leiderschap van het topmanagement de oorzaak van de misère bij NedTrain. Dat bedrijf had geen beste naam bij de gemiddelde Nederlander: zodra het weer een beetje tegenzat haperde de treinenloop. ‘Vierkante wielen' was dan steeds het excuus. In 2006 werd Arie van As directievoorzitter bij NedTrain, het onderhoudsbedrijf van NS. Van As schreef een boek met dezelfde titel over zijn jaren bij NedTrain. In dat boek beschrijft Van As hoe hij het probleem van de 'vierkante wielen' aanpakte.
In plaats van een organisatie bestuurd vanuit de directie (linksdraaiend) moest NedTrain zich ontwikkelen tot een bedrijf dat werd bestuurd op basis van ervaringen op de werkvloer (rechtsdraaiend). Het leiderschap van het topmanagement moest daarbij volledig in dienst komen te staan van de medewerkers en hun talenten. Voortaan zou de directie bij alle beslissingen eerst het oor te luisteren leggen bij de mensen op de werkvloer.
Die aanpak was zeer ingrijpend, en Van As leerde er een paar belangrijke lessen door:
– Je kunt er niet van uitgaan dat iedereen voor de hand liggende oplossingen ook werkelijk ziet.
– Probeer niet om mensen op een heel ingewikkelde manier een nieuwe werkwijze op te dringen.
Laat medewerkers zelf met oplossingen komen om hun werkwijze simpeler en effectiever te maken.

Meer informatie
Arie van As: Vierkante wielenNaar een rechtsdraaiende organisatie.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels