nieuws

VUmc: fouten gemaakt bij tv-programma

Geen categorie

Het VUmc in Amsterdam geeft toe dat er fouten zijn gemaakt bij zowel de voorbereiding als de uitvoering van de opnames die zijn gemaakt voor het tv-programma '24 uur tussen leven en dood'. Het project is onvoldoende beoordeeld op medisch-ethische en juridische risico's. Ook zijn het medisch beroepsgeheim en de aspecten van privacy van patiënten […]

Het VUmc in Amsterdam geeft toe dat er fouten zijn gemaakt bij zowel de voorbereiding als de uitvoering van de opnames die zijn gemaakt voor het tv-programma '24 uur tussen leven en dood'. Het project is onvoldoende beoordeeld op medisch-ethische en juridische risico's. Ook zijn het medisch beroepsgeheim en de aspecten van privacy van patiënten onvoldoende geborgd.

Dat zijn de voornaamste conclusies van een intern onderzoek van het ziekenhuis naar de gang van zaken. Het ziekenhuis kwam begin dit jaar in opspraak toen het programma Nieuwsuur in een uitzending bekendmaakte dat sommige patiënten er niet of niet voldoende van op de hoogte waren dat hun behandeling gefilmd was. Dat zorgde voor verdriet en boosheid onder medewerkers en patiënten. In totaal zijn er meer dan 500 reacties binnengekomen. Een aantal patiënten hebben aangifte gedaan tegen het ziekenhuis.

‘Niet alleen het vertrouwen van patiënten is beschadigd, maar ook dat van de medewerkers van VUmc. De raad van bestuur trekt dit zich zeer aan', zo staat in een schriftelijke verklaring van het Amsterdamse ziekenhuis.

Het VUmc concludeerde na eigen onderzoek dat het mediaproject vanaf het begin af aan is onderschat. ‘Er is niet ingezien dat de aard en omvang van deze productie anders waren dan eerdere producties waaraan VUmc medewerking heeft verleend.'

Het is met name de afdeling communicatie die er in het rapport van het VUmc van langs krijgt. Het was die afdeling die besloot mee te werken aan het tv-programma en ook die afdeling die hier niet over had overlegd met de raad van bestuur. Het bestuur heeft laten weten dat het mediabeleid aangescherpt wordt.

Het programma van producent Eyeworks is uiteindelijk – op één uitzending na – niet uitgezonden op tv. Voor het realityprogramma had Eyeworks 35 camera's op de afdeling in stelling gebracht, waarmee personeel en patiënten op de voet konden worden gevolgd. Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) had Eyeworks al berispt over het programma. Volgens het college handelde de producent in strijd met de wet met de opnames.

RTL, Eyeworks en het VUmc betalen allemaal 188.000 euro om de kosten van het geschrapte tv-progamma te dekken, zo was eerder bekendgemaakt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels