nieuws

Weinig vertrouwen in afhandeling zorgklachten

Geen categorie

Patiënten en consumenten hebben geen hoge pet op van de afhandeling van klachten over de zorg. Ze zetten er vraagtekens bij of hun klachten serieus en onpartijdig worden behandeld. Artsen daarentegen zien dat minder somber in. Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (Nivel) en de […]

Patiënten en consumenten hebben geen hoge pet op van de afhandeling van klachten over de zorg. Ze zetten er vraagtekens bij of hun klachten serieus en onpartijdig worden behandeld. Artsen daarentegen zien dat minder somber in.

Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (Nivel) en de landelijke artsenfederatie KNMG.

Ongeveer een derde van de zorggebruikers heeft vertrouwen in een correcte afhandeling van de klachten en nog geen 19 procent denkt dat de behandeling onpartijdig is. Meer dan de helft denk dat artsen en ziekenhuizen elkaar de hand boven het hoofd houden.

Zo'n 38 procent van de patiënten en consumenten weet waar ze met een klacht terecht kunnen. Opvallend is dat zo'n 70 procent van de artsen denkt dat het duidelijk is waar patiënten met hun klachten terecht kunnen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels