nieuws

De 10 vreemdste verzoekjes van de baas

Geen categorie

Een boodschapje doen in de winkel, een pakketje op de post doen. Als een leidinggevende dat vraagt? Niet gek. Deze 10 verzoekjes van de baas gingen echter wel een beetje ver.

De 10 vreemdste verzoekjes van de baas

Werknemers zijn over het algemeen goed te spreken over het functioneren van hun baas. Een meerderheid vindt dat zijn leidinggevende het bovengemiddeld doet. 63 procent geeft zijn of haar baas een ‘A’ of een ‘B’, de Amerikaanse gradering die overeenkomt met een 10 en een 8.

Dit blijkt uit een onderzoek van het Amerikaanse carrièreplatform CareerBuilder, die ruim drieduizend medewerkers met een fulltime dienstverband in verschillende sectoren ondervroeg naar het functioneren van hun baas. Slechts 14 procent geeft zijn baas een onvoldoende. Maar, daarnaast zegt ook vier op de tien personen vrienden te zijn met zijn of haar baas.

Managementstijl wekt vertrouwen

De cijfers lijken samen te hangen met de communicatie- en managementstijl van de leidinggevende. Medewerkers die regelmatig overleggen met hun meerdere neigen diens functioneren een hoger cijfer te geven dan aan de leidinggevende die zich op een afstandje houdt. 31 procent van de werknemers die meerdere keren per dag contact hebben met hun manager geeft hem of haar een ‘A’, vergeleken met slechts 17 procent van de personen die slechts één keer contact heeft, of: helemaal niet. Uit eerder onderzoek van consultancybedrijf Towers Watson blijkt dat bedrijven die goed intern communiceren financieel beter presteren.

‘Managers die regelmatig even contact zoeken en direct communiceren kunnen op meer steun rekenen van hun medewerkers’, zegt Rosemary Haefner, vice president HR bij CareerBuilder. ‘De meest passende communicatievorm zal van persoon tot persoon verschillen, maar elke medewerker presteert beter als zijn rol en de verwachtingen die zijn leidinggevende van hem heeft, duidelijk gecommuniceerd worden. De beste managers begrijpen wat hun medewerkers drijft en zijn in staat om hen bij te sturen als zij minder productief worden of in een conflict terecht raken.’

De 10 vreemdste verzoekjes van de baas

Er is overigens een manier waarop werkgevers pijlsnel het vertrouwen van hun personeel kunnen kwijtraken: dingen vragen aan medewerkers die niets te maken hebben met het werk. En dan hebben we het niet over meedenken over wat voor cadeautje hij zijn jarige tienerdochter moet geven. 22 procent van de medewerkers in het onderzoek zegt dat hun baas hen niet-werkgerelateerde opdrachten geeft en 51 procent van die medewerkers geven hun baas dan ook een onvoldoende (C of lager).

De tien vreemdste dingen die bazen van de respondenten vroegen:

  1. Een medewerker vragen om een collega te adviseren hoe een drugstest door te komen.
  2. Een medewerker vragen om een collega ontslaan en hem daarna naar huis te rijden.
  3. Een medewerkers mening vragen over Tinder-profielen.
  4. Een medewerker vragen om de doorlopende wenkbrauw van een klant te epileren voor een fotoshoot.
  5. Een medewerker vragen zijn Facebook-video’s te ‘liken’.
  6.  Een medewerker vragen persoonlijke producten te bestellen op Amazon zodat de echtgenoot van de baas er niet achter zou komen.
  7. Een medewerker vragen om goede vrienden met hem te worden.
  8. Een medewerker vragen hoe ze een overlijdensakte voor haar overleden echtgenoot kon verkrijgen.
  9. Een medewerker vragen de schoondochter te troosten voor het overlijden van haar kat.
  10. Een medewerker vragen om op het dak te klimmen om te kijken of daar dode vogels lagen.

TIP: Hoe u met uw managementstijl wél vertrouwen kweekt bij medewerkers? Lees het boek Dienstbaar Leiderschap

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels