artikel

De 5 stappen van employer branding

Instroom

In een aantrekkende arbeidsmarkt is het voor veel organisaties een uitdaging om mensen te vinden die passen bij de organisatie. De invloed van goed werkgeverschap op het imago leidt ertoe dat organisaties er steeds meer baat bij hebben om zichzelf te profileren als een aantrekkelijke werkgever.

De 5 stappen van employer branding

Sponsored content door Great Place to Work

Meer dan een recruitmentcampagne

Employer branding wordt vaak nog gezien als een sterke recruitmentcampagne of een goede wervingssite. Maar employer branding gaat veel verder dan dat. Employer branding is niet alleen gericht op het aantrekken van nieuw talent via een wervelende campagne. Het gaat boven alles om het creëren van een goede werkomgeving en het behouden en betrekken van je huidige medewerkers. Vanuit onze visie kan een sterk employer brand alleen worden gerealiseerd als de interne organisatie dit beeld ondersteunt.

Hoe kun je als organisatie bekend komen te staan als goede werkgever?

Er zijn vijf stappen die je als organisatie kan zetten om te komen tot een sterk employer brand. De belangrijkste vraag per stap is:

Stap 1
Begin bij het bouwen van een sterke interne cultuur
Wat maakt de organisatie uniek, welke waarden en missie worden nagestreefd?

Stap 2
Positioneer je als onderscheidende werkgever
Welke aspecten uit de organisatiecultuur wil je benadrukken en meenemen in de communicatie?

Stap 3
Maak je medewerkers de trouwste ambassadeurs
Hoe worden medewerkers betrokken in het werving- en selectieproces?

Stap 4
Weet wat je zoekt bij nieuwe medewerkers
Welke mensen wil je bereiken?

Stap 5
Wees transparant
Kun je de vooraf gecommuniceerde verwachtingen waarmaken?

Arbeidsmarktcommunicatie

Bij externe communicatie gaat het over wat, maar vooral ook hoe je communiceert. De inhoud moet consistent en eerlijk zijn en in lijn met de cultuur, doelgroep en vooraf bepaalde boodschap. Daarnaast bepaalt de vorm ook voor een groot deel hoe de boodschap overkomt. Wie is aan het woord? Wat is de toon? Hoe ziet het eruit? Wil je je bijvoorbeeld positioneren als jonge, innovatieve organisatie met een focus op plezier? Dan moet de communicatie dit uitstralen. Is ontwikkeling een van je speerpunten? Zorg dan dat dit keer op keer terugkomt in je communicatie.

De beste match

Onze visie op employer branding is dat het pas succesvol kan zijn als je intern begint, waardoor je extern gaat winnen. Als je als organisatie bekend staat als goede werkgever, omdat je dat ook daadwerkelijk bent, bouw je aan vertrouwen. Werkzoekenden zoeken naast een geschikte functie ook steeds vaker naar een organisatie die bij hen past en die een goede werkgever is.

In de paper “De interne kracht van employer branding” staan de vijf stappen uitgebreider beschreven en bespreken we de vier uitgangspunten voor succesvolle arbeidsmarktcommunicatie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels