blog

Hoe maakt HR het sollicitatieproces transparant?

Instroom

Sollicitanten verwachten een helder, transparant sollicitatieproces. Anders haken ze af. Waar moet HR rekening mee houden als ze het sollicitatieproces inzichtelijk wil maken?

Hoe maakt HR het sollicitatieproces transparant?

Werving en talentontwikkeling zijn momenteel de twee grootste prioriteiten van HR. En voor beiden is transparantie het sleutelwoord: werkzoekenden, in het bijzonder net afgestudeerden, willen dat het sollicitatieproces helder is en verwachten eerlijkheid van recruiters gedurende dit traject. Als bedrijf moet je hieraan voldoen om aantrekkelijk te zijn voor talent en om het toekomstige personeelsbestand te waarborgen.

Transparantie is essentieel voor organisaties: bedrijven kunnen zich niet meer achter gesloten deuren verstoppen, en als ze dat wel doen kunnen de consequenties enorm zijn. Zo lagen Uber en Google vorig jaar onder vuur: Uber was gehackt en hield dit verborgen, en Google werd aangeklaagd voor genderdiscriminatie. Het leidde voor beide bedrijven tot een flinke lading negatieve aandacht en een deuk in het consumentenvertrouwen. De mate van vertrouwen die consumenten in bedrijven hebben,  is ook van invloed op hoe aantrekkelijk deze bedrijven als werkgever worden gevonden. Na alle schandalen is het niet zo verrassend als iemand niet meer voor Uber wil werken. Als organisaties een aantrekkelijke werkgever willen blijven, moeten ze transparant zijn naar hun klanten en werknemers. HR speelt hierin een cruciale rol.

Maar hoe maakt HR het sollicitatieproces transparant?

Zorg voor realistische verwachtingen. Wees eerlijk over wat de baan inhoudt. Biedt de organisatie flexibiliteit in werkuren en -locatie? Wordt van werknemers verwacht dat ze op kantoor werken? Hoort werken in de avonden en het weekend bij de functie of vertrekt iedereen op vrijdag om 17.00 uur?

Deze vragen hebben geen foute antwoorden, maar wees eerlijk en openhartig, en vooral duidelijk. Zo weet de kandidaat wat er van hem wordt verwacht, en of het bij hem past. Openhartig zijn over de organisatie en bedrijfscultuur, zorgt ervoor dat de kandidaat op zijn gemak is en geeft hem een prettig gevoel over de baan waarop hij solliciteert. Bovendien helpt het om de juiste mensen voor de functie te vinden.

Gebruik social media. In Nederland is ruim 80 procent van de bevolking actief op social media en het wordt ook steeds vaker ingezet als wervingskanaal. Social sites als LinkedIn en Glassdoor hebben ervoor gezorgd dat een connectie worden en informatie delen over bedrijven eenvoudiger is dan ooit. Maar dit betekent ook dat misleidende functieomschrijvingen of malafide bedrijven sneller door kandidaten zijn gevonden.

Recruiters zouden social media moeten gebruiken voor het, op eerlijke wijze, aantrekken van talent. Zij kunnen interessante en creatieve functiebeschrijvingen delen, op een vriendelijke manier een conversatie aangaan via LinkedIn en het bedrijf op een transparante manier presenteren. Dit trekt niet alleen talent aan, het bevestigt ook uw geloofwaardigheid.

Praat met kandidaten. Een toename van communicatie tussen recruiters en kandidaten is cruciaal tijdens het sollicitatieproces. Het verbetert de ervaring van de kandidaat en zorgt voor een positief gevoel over uw organisatie. Stuur agenda-uitnodigingen voor interviews en updates over het sollicitatieproces. Vergroot de transparantie en onderscheid je van de concurrentie.

Het is een tijd waarin consumenten alles via hun mobiel kunnen volgen, zoals elke fase van een bestelling. Daarom verwachten kandidaten ook regelmatig updates over hun sollicitatie. Bedrijven zouden platforms moeten implementeren waarop kandidaten de voortgang kunnen controleren, de volgende stappen kunnen zien, en alle relevante informatie kunnen vinden die nodig is om het proces inzichtelijk te houden.

Ga goed om met persoonsgegevens. Alle bedrijven moeten vanaf 25 mei 2018 compliant zijn aan de GDPR. Bij uitbreiding van de talentpool is het belangrijk rekening te houden met persoonsgegevens en hier voorzichtig mee om te gaan. Dit voorkomt niet alleen boetes, het laat ook zien dat de organisatie waarde hecht aan de privacy van kandidaten. Hiermee wordt respect getoond, wat het begin is van een betrouwbare relatie tussen recruiter en kandidaat.

HR moet afstand nemen van generieke functieomschrijvingen en ineffectieve relaties tussen recruiters en kandidaten en zich richten op de beleving van de kandidaat. Een slechte reputatie kan de wervingskracht van de organisatie serieus beschadigen en leiden tot een tekort aan talenten. Dit heeft gevolgen voor uw gehele bedrijf.

Wees open en eerlijk over het sollicitatieproces en communiceer op een heldere manier, zodat de tevredenheid van de kandidaat en de reputatie van het bedrijf verbetert. Het resultaat is een eenvoudiger sollicitatieproces en gelukkiger personeel.

Dit is een bijdrage van Peter Gold. Gold is principal consultant thought leadership and advisory services bij Cornerstone OnDemand.

Reageer op dit artikel