nieuws

Essent heeft de beste recruitmentsite

Instroom

De recruitmentsite van Essent is uitgeroepen tot de beste van Nederland. Het energiebedrijf dankt de prestigieuze Gouden Cursor 2010 aan ‘een goede combinatie tussen employer branding en directe werving’. De dit jaar geïntroduceerde Innovatiecursor ging naar Deloitte en Amerpoort won de Publiekscursor.

‘Enorm gaaf. Dit is een beloning voor het harde werken binnen Essent door alle recruiters en onze mensen van Essent Online, het interne webbureau’, zo luidde de eerste reactie van employer brandmanager Tristan van de Pavert. ‘Ik heb de concurrentie goed bekeken, en zowel TNO als Deloitte (de twee andere genomineerden, red.) hebben echt heel mooie sites.’ Voor een bomvolle zaal in het chique Hulstkampgebouw aan de Rotterdamse Maaskade ontving Van de Pavert de Gouden Cursor 2010 uit handen van juryvoorzitter Harald Roelofs, hoofdredacteur IntermediairPW.
De jury had half maart al uit een longlist van veertien kandidaten de drie genomineerden bekendgemaakt. Aan de ruim 270 recuiters en hrm’ers die 25 maart afkwamen op het afsluitende evenement Succesvol werven via internet werd bekendgemaakt dat Essent als beste uit de bus is gekomen. De jury prijst vooral de overzichtelijkheid, vormgeving, vindbaarheid en aantrekkelijkheid van www.werkenbijessent.nl. Volgens Roelofs biedt de site ‘een goede combinatie tussen employer branding en directe werving’. ‘Wellicht niet de meest spraakmakende site, wel een onderscheidende kwalitatief hoogwaardige winnaar.’

Spraakmakend
Voor het eerst in het zesjarige bestaan van de Cursor werd ook een Innovatiecursor uitgereikt. Deloitte bleek de verdiende winnaar met de volgens de jury ‘spraakmakende’ campagne www.werkenbijdeloitte.nl. Een site die ‘bol staat van de twitterfeeds en waar de nieuwe technieken de boventoon voeren. Dit is de norm voor het vakgebied van vandaag.’
En inderdaad, de Deloitte-medewerkers bloggen en twitteren er lustig op los om de potentiële sollicitatiekandidaat een kijkje in hun dagelijkse leven te geven. Door slimme integratie met LinkedIn, Facebook en Hyves komen bezoekers gemakkelijk met hen in contact. De drempel om te solliciteren wordt daarnaast verlaagd door bezoekers de kans te geven te chatten met recruiters; even informeel informatie vragen en polsen wat de mogelijkheden zijn gebeurt nu eenmaal gemakkelijker en eerder dan het sturen van een officiële motivatiebrief en cv.
Deloitte gelooft sterk in social media. ‘De afgelopen weken hebben wij dertien mensen aangenomen. Daarvan zijn er zeven via social media binnengekomen’, zo vertelde Ewout Bolhuis (leader Recruitment, Expatriates and HR Central Services) tijdens zijn presentatie over de nieuwe site. ‘Hebben Deloitte-medewerkers naast hun werk dan zoveel tijd om te twitteren, chatten en te bloggen?’, was een terechte kritische kanttekening uit het publiek. Bolhuis moest toegeven dat het ‘een ongelooflijke bak werk kost om de business te betrekken bij de content’, maar hij laat zich daardoor niet uit het veld slaan. Sterker nog: ‘Wij gaan dit verder doorontwikkelen’, beloofde hij. Zo mag voor de mobiele site de iPhone-applicatie natuurlijk niet ontbreken en moet de techniek nog intelligenter worden. ‘Als in de toekomst iemand op internet roept “ik baal van mijn baan” en ergens anders in een blog schrijft “ik ben penningmeester van de voetbalclub”, reken maar dat wij die persoon dan weten te vinden.’

Ontroerend
Zorginstelling Amerpoort kreeg de meeste (1466) stemmen van het publiek en ging met de Publiekscursor naar huis. Op www.werkenbijamerpoort.nl kruipt Michiel, een jongen met het downsyndroom, in de huid van de directeur die de sollicitanten aan een strenge selectie onderwerpt. De publieksprijs gaat daarmee naar een mooi voorbeeld van een authentieke, doelgroepgerichte campagne, en mag ook als waardering worden gezien voor De Personeelzaak, het bureau dat deze ontroerende en tegelijkertijd humoristische campagne op zijn naam heeft staan. ..

Meer info over het evenement Succesvol werven via internet en de Gouden Cursor 2010 op www.succesvolwerven.nl of bekijk de reacties op Twitter (#swvi).

Essent: doelgroep centraal
Volgens het juryrapport heeft Essent op www.werkenbijessent.nl voor een mooie invalshoek gekozen: de doelgroep staat centraal. De medewerkers worden gepresenteerd via visuals. De bezoeker die op één ervan klikt, krijgt onmiddellijk een beeld van Essent
– wat die medewerker doet, in welke markt, en welke uitdagingen dat met zich meebrengt. ‘De site past bij de organisatie en is helemaal in Essent look & feel. Bovendien is de site actueel door onder meer de carrièrebeurs en een aantrekkelijke game’, zo luidt de motivatie van de jury.

Vijf tips voor een succesvolle recruitmentsite

  • Plaats de vacatures altijd duidelijk bovenaan (en bied filtermogelijkheden)
  • Geef de bezoeker de mogelijkheid real time te zoeken, zodat de nieuwste content direct zichtbaar wordt (houd daarom de site altijd up-to-date)
  • Plaats op de homepage (de meest actuele) tweets en blogs van medewerkers
  • Bied meerdere contactmomenten op de pagina (werkt responsverhogend)
  • Geef naam en toenaam van de recruiters en zoveel mogelijk (persoonlijke) informatie: van foto, LinkedIn tot e-mailadres (werkt drempelverlagend)

Uit: presentatie Ewout Bolhuis (Deloitte), 25 maart 2010

Reageer op dit artikel