nieuws

Do’s en don’ts van het bedrijfsuitje

Instroom

Do’s en don’ts van het bedrijfsuitje

De een kijkt reikhalzend uit naar de kans om eens gezellig met de collega’s op stap te gaan, de ander zoekt naar de beste smoes om er onderuit te komen. Hoe vergroot u de kans op succes? ‘Leg het er niet te dik bovenop, dat vinden mensen niet leuk.’

De beste manier om een bedrijfsuitje de nek om te draaien, is door te bezuinigen op de verkeerde dingen. Frans van den Hombergh, directeur van het Franse congres- en vakantieoord La Maine Menot, is daar heel stellig in. ‘Dus heel duur eten, maar dan slechte, goedkope wijn kiezen. Fout! Doe het goed of gewoon niet. Is iets te duur? Skip het en kies voor een andere vorm.' Hij heeft het een en ander zien langskomen op het gebied van mislukte bedrijfsuitjes. Hoe maak je het dan wel tot een succes? Van den Hombergh: ‘Door van tevoren goed te bedenken waarom je het doet. Formuleer voor jezelf helder je doelstelling, en breng alle activiteiten daarmee in lijn.'

Toon betrokkenheid
Er mag best een zweem van geheimzinnigheid om een bedrijfsuitje hangen, maar, zo bezweert Van den Hombergh: ‘Heldere en duidelijke communicatie wordt absoluut gewaardeerd. Zorg dat iedereen vrijelijk kan participeren en laat je feestje begeleiden door een externe facilitator. De samenhang met het team neemt daardoor alleen maar toe.'
Ook Martijn Lindhout, manager sales & events in hotel Blooming, moedigt werkgevers aan om de uitvoering van een bedrijfsevenement aan experts over te laten. Dat betekent volgens hem echter niet dat de opdrachtgever zich niet betrokken moet tonen. ‘Neem de tijd om eens met een paar mensen om tafel te gaan zitten. Zo kom je op nieuwe ideeën.'
Creativiteit is belangrijk, stelt Lindhout. ‘Ga eens van de gebaande paden af.' Daarvoor is volgens hem lang niet altijd een bak geld nodig. ‘Wij willen mensen graag zelf aan het werk zetten. Een paar jaar geleden hebben we een gezelschap in een lege zaal laten binnenkomen. Binnen een half uur hadden ze zelf een plenaire zaal opgebouwd, compleet met geluid en inrichting. Daarmee zet je de bijeenkomst gelijk in werking, én omdat mensen alles zelf doen, kost het niet veel geld.'

Kunnen samenwerken
Alle experts zijn het erover eens: een succesvol uitje is goed afgestemd op de doelgroep. Dick van Geeresteyn, directeur van detacheringbureau The Boost, heeft al menig uitje georganiseerd. ‘Ik heb vooral ervaring met salesmedewerkers. Daar komt altijd een stukje competitie bij kijken. Maar de mensen moeten ook kunnen samenwerken. Het beste is het als er verschillende activiteiten zijn, bijvoorbeeld eerst een volleybalcompetitie, gevolgd door het maken van een puzzel waarbij iedereen moet samenwerken. Je kunt wel gaan karten, maar dan zijn mensen heel erg met zichzelf bezig. Mijn gevoel is dat je daar niet alles uithaalt wat je wil.'
Want hoewel een uitje volgens Van Geeresteyn vooral leuk moet zijn voor de medewerkers, wil hij er als werkgever ook zelf iets aan overhouden in de vorm van hechtere teams en betere samenwerking. ‘Maar dat moet er niet te dik bovenop liggen, want dan vinden mensen het niet meer leuk.'

Goed imago
Werkgevers moeten hun return on investment ook weer niet te gretig nastreven, meent Van Geeresteyn. ‘Je hoort weleens van bedrijven die een vrije dag intrekken voor het bedrijfsuitje. Wij nemen ons verlies wel voor een dag, omdat we merken dat mensen daarna enthousiaster hun werk doen.'
Heel belangrijk is het dat deelnemers het gevoel hebben iets bijzonders te doen. Van den Hombergh: ‘Als je mensen even uit hun omgeving wilt halen, en je wilt iets doen aan cultuur, sfeer, stijl, ga dan niet in het vaste hotel om de hoek zitten. Anders moet ook echt anders zijn.'
Otys Recruiting Technology koos er daarom voor om met 25 medewerkers naar het Franse Le Maine Menot te gaan. ‘Frankrijk doet het ook goed op borrels en bij mensen thuis', vertelt marketingmanager Laura Zijlstra. ‘Het geeft ons een goed imago als werkgever omdat mensen trots vertellen dat we naar Frankrijk gaan.'

Kader1
Succesformule
Sommige dingen zijn zo voor de hand liggend, dat je ze zomaar zou vergeten bij het organiseren van een bedrijfsuitje. Een kleine greep:
• Prik een datum ruim van tevoren, zodat agenda's op elkaar kunnen worden afgestemd
• Denk na over vervoer, zeker wanneer het nuttigen van alcohol tot de activiteiten behoort
• Zorg ervoor dat klanten en relaties weten dat u niet bereikbaar bent, zo kunnen alle medewerkers deelnemen
• Let op de doelgroep. Zijn er fysieke beperkingen? Speciale dieetwensen?
• Wees democratisch: leg de deelnemers een aantal mogelijkheden voor en hou reke-ning met de reacties wanneer u de uiteindelijke keus maakt voor een evenement Meer tips op bedrijfsuitje.nl.

kader2
Onheil en rampspoed
Alhoewel bedrijfsuitjes altijd met de beste bedoelingen worden georganiseerd, kan het faliekant misgaan. Berucht is het voorbeeld van het dramatisch verlopen uitstapje van medewerkers van drogisterijketen Kruidvat. Tijdens een vlottocht op het riviertje de Rekken raakte het vlot een stuw en sloeg om. Een 24-jarige medewerkster kwam daarbij om het leven. Dat was niet de eerste keer dat er een dode valt bij een bedrijfsuitje. In mei 2006 liep een deelnemer aan een bedrijfsevenement fatale hersenschade op toen het crossvoertuig waarin hij reed over de kop sloeg.
Als werkgever bent u verantwoordelijk voor uw werknemers, óók tijdens bedrijfsuitjes. Jurisprudentie leert dat claims van werknemers die verwondingen oplopen tijdens evenementen kansrijk zijn. Zorg dus voor een goede risico-inventarisatie, duidelijke afspraken met de evenementenorganisator en een goede verzekering.

Reageer op dit artikel