nieuws

‘Herstel banenmarkt in zicht’

Instroom

Erik Hoekstra, ceo van VNU Media, signaleert een klassiek herstel van de Nederlandse banenmarkt. Maar er is weinig klassieks meer aan de manier waarop bedrijven en kandidaten elkaar zoeken en vinden. Met nieuwe producten zoals employer branding-pakketten wil hij onder het nieuwe label VNU Media Recruitment de markt transparanter maken.

‘Herstel banenmarkt in zicht’

‘Werkzoekenden bekijken momenteel meer dan 115.000 vacatures per dag op onze jobboards, met dagelijks 6000 sollicitaties tot gevolg. In onder meer de ict, het onderwijs, de technisch-industriële sector en de dienstverlening treedt al duidelijk weer schaarste op. Met merken als NationaleVacaturebank en Intermediair boeken we sinds mei dit jaar een hogere omzet dan vorig jaar. De laatste twee jaar zijn niet makkelijk geweest omdat de arbeidsmarkt vrijwel tot stilstand is gekomen. Maar we hebben volhard in onze focus op online recruitmentdiensten, en dat betaalt zich nu terug. Wij zien de recruitmentmarkt sneller dan voorheen verschuiven naar online jobboards. Print is daarbij nog steeds belangrijk voor onze klanten in termen van employer branding en aanvullend bereik. Te denken valt aan een wat oudere gebruikersgroep, latent zoekenden en kandidaten in de non-profitsector. Print is nog altijd 35 procent van de markt in termen van omzet', aldus Hoekstra. VNU Media heeft de laatste jaren een aantal titels afgestoten en richt zich nu voor een groot deel op online recruitment.
Hoekstra: ‘De recruitmentmarkt lijkt door internet transparanter dan voorheen, maar is feitelijk door de enorme groei van het aantal mediakanalen voor veel klanten ondoorzichtiger geworden. Vroeger moest je heel wat geld meebrengen om een magazine als Intermediair op te starten. Je hebt hoge drukkosten, een grote redactie, vormgeving. Maar in deze tijd kan iedereen op een zolderkamer een website beginnen. Het is belangrijk in zee te gaan met een partner die je kent en die je vertrouwt. Wij zien het als onze taak om onze klanten te helpen hun weg te vinden in deze onoverzichtelijke markt.'

CV Service
VNU Media wil zich niet alleen profileren als een bekende en betrouwbare partner, het gaat ook verder dan alleen het plaatsen van een vacature op een bepaalde site. Hoekstra: ‘We hebben geen klantcontact meer vanuit een titel zoals Intermediair, we opereren vanuit het héle bedrijf. We onderzoeken wat de klant nodig heeft en vinden een oplossing. Dat kan inderdaad verdergaan dan alleen een advertentie. Zo hebben we een nieuw product, CV Service. Daarbij zoeken we in onze cv-database naar kandidaten bij een vacature van de klant. We bellen die kandidaten om te kijken of ze daadwerkelijk geïnteresseerd zijn. De selectie laten we vervolgens over aan de klant.'
Hoekstra benadrukt dat je vandaag de dag een rol moet kunnen spelen in het transparanter en doorzichtiger maken van de markt met een steeds breder palet aan recruitmentproducten en -diensten. ‘Dat doen wij ook door middel van continue innovatie met als doel onze klanten te helpen bij hun wervingsactiviteiten. Juist daarom investeren we dit jaar ruim vijf miljoen euro in nieuwe technologie voor al onze websites. Verder zullen er meer nieuwe producten als CV Service komen onder ons nieuwe label VNU Media Recruitment. Te denken valt aan target mail, employer branding-pakketten en een social media-pakket, waarbij we zorgen dat vacatures bij de juiste doelgroepen in social media terechtkomen.'

Vooruitzien
Hoekstra heeft in het verleden bewezen een vooruitziende blik te hebben als het gaat om het belang van online jobboards in recruitment. Zijn intermediair.nl en NationaleVacaturebank hebben zich tot de grootste spelers in de markt ontwikkeld en moeten alleen nog Monsterboard als concurrent naast zich dulden. Hij verwacht dat de jobboards verder in dominantie zullen toenemen. Ook ziet hij dat de sociale netwerken zich verder zullen ontwikkelen en dat er nieuwe ontstaan. ‘Sociale toepassingen worden functioneel geïntegreerd in andere sites, zoals nieuws, reizen en jobboards. Het gebruik door consumenten is ongekend hoog. Het belang in recruitment zal toenemen; employer branding, reference check en peer to peer-werving.' Toch gelooft hij niet dat social media een grote bedreiging gaan vormen voor jobboards: ‘De vraag is of te veel commerciële druk niet tot overbelasting gaat leiden en dus tot non-respons. En blijven de netwerken wel zo open?'

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels