nieuws

‘Kwart werkgevers negeert online sollicitatie’

Instroom

Een kwart van de Nederlands werkgevers reageert niet op een sollicitatie. Dit blijkt uit onderzoek van Digitaal-Werven dat voor het vierde achtereenvolgende jaar het reactievermogen van werkgevers testte.

‘Kwart werkgevers negeert online sollicitatie’

De organisatie testte 350 werkgevers op het digitale deel van hun werving en zette onder andere een ‘mystery sollicitatie' in. ‘We zien wel een verbetering, want vorig jaar reageerde 33% niet op de mystery sollicitatie',  zegt initiatiefnemer Bas van de Haterd. In 2008, voor de crisis uitbrak, was dit  18%. Opvallend is dat slechts 20% van de organisaties op de website of in de automatische mail een concrete belofte doet  over de reactietermijn, terwijl 50% van de bedrijven keurig binnen één week reageert. Van die 20% die wel een belofte doet, maakt 38% deze belofte overigens niet waar. Ook opvallend is dat nog ruim 5% een brief schrijft op een digitale sollicitatie.

Sollicitatieproces
Een belangrijk onderdeel van de corporate recruitmentsite is ook het online sollicitatie-proces. Bij 2,3% van de organisaties is er geen mogelijkheid om direct te solliciteren. Deze sturen een kandidaat bijvoorbeeld naar een extern bureau. Bij bijna 13% moet een kandidaat eerst een profiel aanmaken voordat hij mag solliciteren.
Kandidaten hebben een hekel aan lange formulieren.  Bijna een kwart (23%) van alle organisaties hebben meer dan 15 verplichte invulvelden, waarvan de meeste ook in het cv vermeld staan. Bij vier organisaties (ruim 1%) is het al mogelijk om met een Linkedin profiel te solliciteren, iets dat het proces zeer vereenvoudigt. Ook biedt 11% van de organisaties de mogelijkheid het cv te uploaden en worden de velden vervolgens automatisch ingevuld met  informatie.
De meeste werkgevers hebben geen privacy beleid bij sollicitaties. Ruim 75% van alle organisaties hanteert geen specifieke privacy statement waarin staat hoe er met sollicitaties omgegaan wordt.

Social Media
Digitaal werven heeft dit  jaar voor het eerst de  aanwezigheid onderzocht van een organisatie op verschillende social media. Bijna 25% van de onderzochte organisaties staat niet op Hyves en 12,5% van de organisaties heeft meerdere Hyves, maar geen enkele is herkenbaar als de officiële bedrijfspagina.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels