nieuws

Spelfouten nog steeds dodelijk voor sollicitatie

Instroom

Nederlandse managers beoordelen sollicitanten, ook voor een financiële functie, nog steeds op type- en spelfouten. 59 procent wijst een kandidaat af als er drie tot vijf spelfouten in een sollicitatiebrief staan. 14 procent vindt zelfs één type- of spelfout al te veel. Slechts 17 procent zegt dat spelling niet belangrijk is.

Spelfouten nog steeds dodelijk voor sollicitatie

Dat blijkt uit de Workplace Survey 2010 van financieel uitzend- en detacheringbureau Accountemps. De onderzoekers ondervroegen meer dan drieduizend financieel, human resources- en algemeen managers. 

Communicatievaardigheid is duidelijk een Nederlands stokpaardje. 35 procent van de bedrijven zegt dat dat het belangrijkst is, op de voet gevolgd door het vermogen om in een team te werken, dat door 31procent van de Nederlandse bedrijven wordt genoemd. Hiermee wijkt ons land duidelijk af van onze buurlanden. In België vindt maar 15 procent en in Duitsland zo'n 22 procent dat communicatievaardigheden het belangrijkst zijn. Wereldwijd hechten bedrijven het meest aan teamwerk; bij 35 procent staat dit boven aan de lijst. Kennis van de industrie (19%) vindt men buiten ons land zelfs nog belangrijker dan communicatievaardigheden (18%).

De managers besteden overigens niet veel tijd aan het lezen van sollicitatiebrieven. De helft besteedt 5 tot 10 minuten aan het lezen van een brief. 14 procent kijkt er minder dan 5 minuten naar, maar zo'n 37 procent neemt meer dan 10 minuten de tijd om een brief aandachtig te lezen.

Managers werd ook gevraagd welke veranderingen ze het afgelopen jaar hebben gezien. Een derde van de Nederlandse managers meldt dat ze meer open sollicitaties hebben ontvangen en 26 procent ontving minder relevante brieven en cv's. En ondanks de discriminatiewetgeving zien de werkgevers weinig of geen anonieme cv's. Slechts 3 procent zegt dat men een groter aantal anonieme cv's heeft ontvangen. De creativiteit van de kandidaten is wel groter geworden: 10% van de managers ontvangt meer creatieve cv's, zoals video-cv's en 12 procent zegt dat de kandidaten niet-traditionele wegen bewandelen om een baan te krijgen. 13 procent van de managers heeft ook meer telefoontjes gekregen van potentiële kandidaten.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels