nieuws

Lange reistijd schrikt sollicitant niet af

Instroom

Lange reistijd schrikt sollicitant niet af

Gunstige arbeidsvoorwaarden vormen de belangrijkste reden om op een vacature te reageren. Sollicitanten hechten minder aan de reistijd naar hun potentiële nieuwe baan.

Dit blijkt uit online onderzoek van Unique onder 506 respondenten. Voor meer dan de helft (51 procent) van de respondenten geeft salaris, werktijden en andere arbeidsvoorwaarden in de personeelsadvertentie de doorslag om te solliciteren. De toon en schrijfstijl van de vacaturetekst worden door één op de vijf van doorslaggevend belang gevonden. Daarnaast vindt 17 procent de informatie over de organisatie die uit de vacature blijkt de reden om naar de functie te solliciteren.

Reistijd blijkt de minst belangrijke factor in een vacaturetekst om voor die baan te kiezen. Slechts 12 procent van de respondenten stelt dat dit de doorslag geeft. Eerdere onderzoeken lieten overigens een heel ander beeld zien; volgens het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek is reistijd juist een grote afhaakfactor.

Raymond Puts, algemeen directeur van Unique: 'Nu de arbeidsmarkt weer aantrekt, is het voor HR managers goed om te weten wat uiteindelijk de doorslaggevende factoren zijn in vacatureteksten. De tekst is toch vaak de eerste kennismaking die werknemers met de organisatie hebben. Een aantrekkelijke werkgever speelt in op de behoeftes van de werknemer.'

 Aantrekkelijk werkgeverschap is dit jaar het thema van de nieuwe MKB Marktmonitor die Unique samen met TNO heeft ontwikkeld.

Reageer op dit artikel