nieuws

‘Ruil standaardisatie in voor betere opvoeding’

Instroom

‘Ruil standaardisatie in voor betere opvoeding’

De baan voor het leven is steeds meer een fenomeen uit de categorie ‘Opa vertelt’. Werkgevers en werknemers koesteren de vrijheid die de flexibele arbeidsmarkt biedt. Maar er wordt nog te weinig nagedacht over de consequenties vindt Jos Zandhuis, bestuurslid van adviesbureau Boer & Croon.

Leaseauto's, pc en telefoon van de zaak, pensioenregelingen… het zijn meestal standaard arbeidsvoorwaarden die uitgaan van een langdurige relatie tussen werkgever en werknemer. Maar de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd heeft volgens Zandhuis zijn langste tijd gehad. ‘Ondernemingen zitten steeds meer in de situatie dat alles heel snel verandert. Het gaat er dus steeds minder om mensen aan je te binden, om zoals vroeger hele klasjes op te pakken en te ontwikkelen voor een carrière binnen jouw bedrijf. Ondernemingen zoeken nu steeds mensen met telkens andere vaardigheden, al naar gelang de fase waarin het bedrijf zit. Dat is begonnen met de top; voor CEO's is het al heel gebruikelijk dat zij twee, drie jaar verbonden zijn aan een organisatie, en dan weer vertrekken. Maar nu zie je het ook steeds meer bij de laag daaronder, de staf en het middenkader.'

Maatwerk
Het betekent dat bedrijven heel anders om moeten gaan met hun werknemers, stelt Zandhuis. Het begint met een maatwerkcontract waarmee je specifieke mensen op projectmatige basis aan je bindt. ‘Hoe ga je je werving en selectie doen? Hoe kijk je naar pensioenopbouw? Wat heeft het voor een werknemer voor zin om twee of drie jaar een stukje op te bouwen bij een bedrijfspensioenfonds en daarna weer ergens anders? Of kijk naar de leaseauto's en de pc's die je als werkgever verstrekt? Waarom zou je nog in ruime mate voorzien in leaseauto's? Dat past niet in de mobiliteit en het idee van vrijheid van deze tijd. Laat werknemers zelf hun mobiliteit bepalen. Hetzelfde geldt voor computers en mobiele telefoons. Veel werknemers hebben er problemen mee dat hun werkgever met Windows werkt, terwijl thuis iedereen een Apple heeft. Je kunt als werkgever wel proberen tegen te houden dat mensen met hun eigen apparatuur werken, maar dan voer je een achterhoede gevecht. Geef werknemers een budget voor apparatuur en laat ze het maar uitzoeken. Zorg ervoor dat je een netwerk hebt dat zowel Apple als Windows aankan. Je moet wezenlijk anders kijken naar een aantal beslissingen die je neemt.'

Koudwatervrees
Vrijheid komt met risico's. Werknemers die werken met hun eigen computer of bedrijfsgegevens naar hun smartphone sturen, kunnen buiten de radar van de beveiliging vallen. Maar zulke koudwatervrees is aan Zandhuis niet besteed. ‘Je kunt nog steeds met wachtwoorden werken, of zorgen dat een telefoon op afstand wordt gewist. Je moet als stafafdeling de keuze én de verantwoordelijkheid bij werknemers neerleggen. Ruil standaardisatie in voor een betere opvoeding en wijs de werknemers op de risico's die ze nemen met bepaalde keuzes.'
Zandhuis signaleert dat bedrijven al wel nadenken over deze veranderingen, maar dat de ontwikkelingen langzaam gaan. HR-afdelingen en mobiliteitsmanagers hechten aan standaardisatie en ook vakbonden zorgen volgens hem voor tegenkrachten. ‘Vakbonden hechten aan de traditionele zekerheden voor de lange termijn. Ik snap dat voor de onderlaag, de laaggeschoolde werknemers. Maar de behoefte aan flexibiliteit komt net zo zeer vanuit werknemers zelf. Risicoprofielen zijn heel anders dan ze vroeger waren. Mensen zijn vaak tweeverdieners, als de één vertrekt bij een werkgever, dan heeft de ander nog inkomen.'

Interim
Niet alleen de werkgever, maar ook headhunters en adviesbureaus als Boer & Croon zelf moeten wennen aan de nieuwe realiteit, beseft Zandhuis. ‘Hoe relevant is de vraag nog hoe iemand zich kan ontwikkelen binnen een bedrijf. De vraag is steeds meer: "Hoe snel ben je beschikbaar en heb je eerder bewezen dat je het kunt?" Wij zien het ook in onze interimpraktijk. Een organisatie heeft snel iemand nodig en als ze een headhunter inschakelen, kost het weer een half jaar. Zij vragen ons dan: "Wij hebben iemand nodig voor twee á drie jaar. Hebben jullie niet iemand die over twee weken beschikbaar is?" Daarin moeten wij ook onze dienstverlening veranderen, want zo iemand willen ze dan natuurlijk niet zoals een consultant op basis van uurtje factuurtje.

Reageer op dit artikel