nieuws

Employee branding is verder ontwikkeld

Instroom

Employee branding is verder ontwikkeld

Een toenemend aantal jongeren heeft een eigen website of blog om het merk 'ik' een extra boost te geven en de aandacht te trekken van een interssante werkgever. Employee branding is in Nederland verder ontwikkeld dan employer branding, constateert ASA Student.

Jongeren gebruiken social media intensief voor hun personal branding, zo blijkt uit het Trendrapport 2011 van ASA Studenten. Studenten hebben tijdens hun studie continu via het internet gecommuniceerd en kennis en informatie gedeeld. Het internet vormt ook de basis in de zoektocht naar een baan. Voor organisaties is het daarom ook belangrijk om te investeren in 'netwerkdenken'. Zichtbaarheid op diverse platforms en podia en actief contact met de starter is essentieel.

Studenten en starters vragen daarom om een andere manier van werven. Traditionele wervingskanalen, zoals een advertentie in de krant, maken plaats voor de combinatie van social media en vacaturesites. Via social media oriënteert de nieuwe generatie op de arbeidsmarkt zich op de achtergrond van bedrijven. Vacaturesites worden bezocht voor de daadwerkelijke vacature, zo blijkt uit het Trendrapport 2011..

Katinka Habermehl-Reuling, algemeen directeur van ASA Student en Ad Rem Young Professionals: ‘Mijn belangrijkste advies aan werkgevers is: werk aan je employer brand, onder andere door zichtbaarheid op social media. De Young Professional 2.0 zal voorbij gaan aan werkgevers die zich niet online hebben geprofileerd. Zelf doen ze dat immers wel en ze laten daarmee zien hoe leuk ze zijn, wat ze doen en wat hun onderscheidende vermogen is. Dat verwachten ze ook van hun toekomstige werkgever. Werkgevers kunnen op dat gebied nog veel leren van de online profilering van jongeren.'

Reageer op dit artikel