nieuws

HRM’er is als medewerker stuk minder positief

Instroom

HRM’er is als medewerker stuk minder positief

HRM’ers zijn een stuk kritischer over hun werkgever als ze hun mening als medewerker moeten geven. Zij oordelen slechter over de ontwikkelmogelijkheden en geven het bedrijf een lager rapportcijfer dan HRM’ers die als vertegenwoordiger van de organisatie wordt aangesproken.

Dat blijkt uit een onderzoek van Driessen HRM Payroll in samenwerking met TNS Nipo onder 250 HRM'ers in de publieke sector. De onderzoekers benaderden een groep HRM-functionarissen op twee verschillende wijzen. De ene helft werd als vertegenwoordiger van de werkgever aangesproken, de andere groep als werknemer. Dit zorgde voor opvallende verschillen. HRM'ers in de rol van vertegenwoordiger geven hun werkgever met gemiddeld een 7,4 een beter rapportcijfer dan de 7,0 die de medewerkers geven.

Ruim 80 procent van de HRM'ers geeft als medewerker aan dat het werk uitdagend is en er genoeg ruimte is voor eigen verantwoordelijkheid. Maar deze groep is veel minder tevreden over de rol van hun werkgever in hun ontwikkeling. Over de opleidingsmogelijkheden is slechts 53% tevreden, de aandacht voor coaching en persoonlijke ontwikkeling door de eigen leidinggevende scoort met 42% nog lager. Daar staat tegenover dat bijna 70 procent van de andere groep HRM'ers vinden dat de huidige werkgever juist wel voldoende mogelijkheden tot opleiding en persoonlijke ontwikkeling biedt.

Ten aanzien van de interne communicatie en het geven/ontvangen van feedback zijn de verschillen ook groot. Als vertegenwoordiger van de organisatie vindt 58 procent dat men richting de medewerker intern goed communiceert en 64 procent geeft regelmatig feedback. Als medewerker is dat slechts 46% en 48%. Over de beloning zijn zij eveneens minder te spreken dan de vertegenwoordigers: respectievelijk 45% en 58% is van mening dat de beloning goed is in verhouding tot het functioneren van de medewerkers.

Op de vraag wat het leukste was dat de werkgever ooit heeft gedaan voor de medewerkers, liepen de meningen ook uiteen. Waar de HRM'er als werkgever vooral zaken noemt als bedrijfsuitjes, feesten, partijen en andere informele activiteiten, noemt de andere groep als medewerker heel andere prioriteiten. Zij vinden vooral zaken belangrijk die horen bij goed werkgeverschap, zoals aandacht hebben voor ontwikkeling, mogelijkheden bieden tot opleidingen, zomaar een praatje maken uit persoonlijke interesse en een welgemeend bedankje op zijn tijd.       

Reageer op dit artikel