nieuws

Recruiters slaan de plank mis met social media

Instroom

Recruiters slaan de plank mis met social media

De zoektocht naar geschikt personeel gebeurt steeds vaker via sociale media. Toch weet 80 procent van de recruiters sociale media niet goed in te zetten tijdens het werving- en selectieproces.

Dat stelt Ricardo Risamasu, specialist in e-recruitment en directeur van 2Rise. Recruiters zijn vaak slecht op de hoogte van de mogelijkheden die sociale media bieden. Hierdoor slagen zij er niet in de juiste persoon te vinden via Facebook, Twitter of LinkedIn, terwijl deze kanalen zich juist goed lenen voor werving en selectie.

Risamasu geeft de drie meest voorkomende fouten die recruiters maken via sociale media:

Spam
Potentiële kandidaten worden te veel gespammed door recruiters. Ook online is een fatsoenlijke communicatie gewenst, maar dit wordt nogal eens vergeten. Vaak wordt op een onbeschofte manier contact gezocht met kandidaten die er niet direct op zitten te wachten benaderd te worden via sociale media. Recruiters moeten een andere benadering kiezen.

Verkeerde methodieken
Recruiters hanteren in veel gevallen verkeerde methodieken. Elk medium vraagt om een eigen benadering. Methodieken die bijvoorbeeld op Monsterboard geoorloofd zijn, kunnen niet gebruikt worden op sociale media. Iemand die actief op zoek is naar een nieuwe baan houdt er rekening mee benaderd te kunnen worden, andersom is dit niet het geval. Recruiters moeten zich dit beter beseffen.

Onpersoonlijk
Recruiters maken vaak een verkeerde inschatting van wie ze benaderen. Er wordt te weinig rekening gehouden met de doelgroep. Latente werkzoekenden (mensen die in eerste instantie niet direct op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar wel mogelijk geïnteresseerd zijn in interessante aanbiedingen) stellen het vaak niet op prijs wanneer ze benaderd worden zonder persoonlijke aandacht.

Reageer op dit artikel