nieuws

Zoutloze visie nekt Nederlandse organisaties

Instroom

Zoutloze visie nekt Nederlandse organisaties

Nederlandse bedrijven hebben vaak geen inspirerende visie en vergeten de vertaalslag te maken naar de praktijk. Dat concludeert &Samhoud op basis van internationaal onderzoek onder 3000 managers uit China, Duitsland, India, Maleisië, Spanje en Nederland.

In de Aziatische groei-economieën wordt het doorvoeren van een heldere en inspirerende organisatievisie wel heel serieus genomen. Aziatische managers kunnen ook beter voorspellen welke effecten hun visiegedreven bedrijfsvoering heeft. Werknemers weten hierdoor beter welke doelen er zijn, hoe ze klanten het beste kunnen helpen en op welke prestaties ze worden afgerekend.Van de onderzochte landen blijkt Maleisië te beschikken over de meest visiegedreven organisaties. Nederland bungelt helemaal onderaan.

Voorbeeldgedrag
Salem Samhoud,oprichter van &samhoud stelt: 'Visiegedreven organisaties presteren nou eenmaal beter. 90% van de organisaties in Nederland heeft wel een visie ontwikkeld maar vervolgens onvoldoende geïmplementeerd. Visie wordt in ons land te weinig geleefd en geloofd en dat kan op termijn leiden tot een enorme waardevernietiging.' In Nederland is de organisatievisie veel minder onderdeel van de dagelijkse praktijk. Uit het kwalitatieve deel van het onderzoek vormt zich een top 5 van oorzaken waarom een visie sneuvelt. Zo toont de leiding van de organisatie te weinig voorbeeldgedrag en zijn er snelle wisselingen aan de top. Daarnaast is de visie niet uitgebalanceerd, wordt deze niet goed gecommuniceerd en niet consistent doorgevoerd

Betrokken medewerkers 
In Azië, waar organisatievisies het meest consistent zijn doorgevoerd in de alledaagse praktijk, geeft 85% van de respondenten aan dat de visie leidt tot omzet- en winstgroei. 87% geeft daarnaast aan dat de visie leidt tot een hogere klanttevredenheid en 84% laat weten dat de visie ook heeft geleid tot meer betrokken medewerkers. Ter vergelijking: in Nederland liggen die percentages een stuk lager, respectievelijk 51%, 62% en 55%. De onderzoekers stellen dat een goede visie uit vier elementen bestaat: hoger doel (waarom bestaan we), gewaagd doel (waar gaan we voor), kernwaarden (waar staan we voor) en kernkwaliteiten (waarin blinken we uit). Een visie moet de organisatie richting geven en mensen motiveren.

Geloofwaardig
Visies in Nederland zijn volgens &Samhoud minder onderscheidend dan in alle andere onderzochte landen (56%). Maar ook op geloofwaardigheid van de visie scoort in Nederland het laagst (54%). Bovendien wordt in Nederland de visie het minst gebruikt om veranderingen in de organisatie door te voeren (60%). Het meest dramatische cijfer voor Nederland is dat visies in Nederland niet inspirerend zijn. Slechts 36% van de managers antwoordt daar positief op. Ook geven Nederlandse managers aan dat de visie niet herkenbaar is in bijvoorbeeld merk en beoordelingssystematiek. Vooral bij dat laatste scoort Nederland het laagst: 41%. Andere landen scoren veel hoger op dit punt, zoals Duitsland (66%) en Maleisië (79%).

In het verre oosten hebben de meeste organisaties een inspirerende visie, zo menen de managers. Maleisië voert de lijst aan met 82%. China en India volgen met respectievelijk 73% en 69%. De VS vormen de middenmoot met 58% en Europa staat onderaan. In Spanje geeft 52% van de respondenten aan dat de meeste organisaties in hun land een inspirerende visie hebben, in Duitsland is dat 48% en Nederland bungelt onderaan met 36%.

 

Reageer op dit artikel