nieuws

Help, de verzekeringsarts gaat met pensioen

Instroom

Help, de verzekeringsarts gaat met pensioen

Het vak van verzekeringsarts is onbekend en onbemind bij geneeskundestudenten. Met een nieuwe campagne probeert UWV, waar 80 procent van alle verzekeringsartsen werkzaam is, het imago op te vijzelen. Want binnen tien jaar gaat de helft van de nu werkende verzekeringsartsen met pensioen.

Raadsel: wie is de grootste werkgever van artsen in Nederland? Het antwoord is een goed bewaard geheim, maar weinigen zullen direct denken aan uitkeringsorganisatie UWV. ‘Mensen reageren vaak verbaasd als ze horen dat er nergens anders zo veel artsen als bij ons werken', zegt Evert Buijs, manager Flair. Flair staat voor Flexibiliteit, Loopbaanpaden, Arbeidsmarktcommunicatie, Inhuur en Recruitment. Buijs somt de feiten op: ‘Wij hebben 700 verzekeringsartsen in dienst op 27 locaties. Tachtig procent van alle ruim duizend geregistreerde verzekeringsartsen in Nederland werkt bij ons.' In het Amsterdamse kantoor bij station Sloterdijk stippelt hij de arbeidsmarktstrategie uit. In het afgelopen decennium zijn er duizenden arbeidsplaatsen bij UWV geschrapt en de komende jaren dreigen er ook veel banen te sneuvelen, maar voor verzekeringsartsen blijft er genoeg werk.

Pensioen
De komende jaren verdwijnen vooral veel arbeidsplaatsen bij het werkbedrijfgedeelte van UWV. Bij de divisie Sociaal Medische Zaken blijft echter behoefte bestaan aan verzekeringsartsen. Door de toenemende focus op duurzame inzetbaarheid van medewerkers en de verhoging van de pensioenleeftijd moeten werknemers langer aan de slag blijven. Ook zieke werknemers moeten steeds meer blijven werken naar vermogen. Een sociaal-medische beoordeling maakt duidelijk wat een werknemer nog kan en wat voor aanpassingen er nodig zijn. Maar verzekeringsartsen liggen niet voor het oprapen. Pas na een specialisatie van vier jaar in sociale geneeskunde mogen artsen deze titel dragen. Op dit moment is er nog geen tekort, de verhouding tussen in- en uitstroom bij UWV is ongeveer gelijk. Maar binnen tien jaar gaat ongeveer de helft van de verzekeringsartsen met pensioen. Daarom is de organisatie vorig jaar voor het eerst gestart met een exclusieve arbeidsmarktcampagne voor deze nichegroep. Tot dan toe was er niets gedaan aan de branding van verzekeringsartsen, vertelt Buijs. ‘We stonden op een nulpunt. Er was wel aandacht voor de functie op onze vacaturesite, maar de informatie was niet echt aantrekkelijk of uitgebreid gepresenteerd.'

Heroïsch imago
Branding van het vak is hard nodig omdat de specialisatie sociale geneeskunde voor veel studenten en basisartsen geen voor de hand liggende keuze is. Geneeskundeopleidingen ruimen nauwelijks tijd in voor sociale geneeskunde of het vak van verzekeringsarts, zo constateert Buijs. Bijna alle aandacht gaat uit naar de klinische wereld en de ziekenhuizen. Het vak is dus relatief onbekend en studenten hebben vaak negatieve en verkeerde associaties. Buijs: ‘Het heeft een minder heroïsch imago dan bijvoorbeeld het werk van een chirurg. Verzekeringsartsen genezen geen mensen en hebben het stempel van een keuringsarts die alleen maar controles doet. Maar het werk is veel breder dan alleen beoordelen of een zieke werknemer nog kan werken. Verzekeringsartsen kijken juist naar de mogelijkheden en wat iemand nog wel kan. Ze kunnen ervoor zorgen dat mensen niet in een isolement terechtkomen. In dat opzicht dragen ze wel degelijk bij aan het genezingsproces en de kwaliteit van leven een arbeidsongeschikte medewerker.'

De arbeidsmarktcampagne is breed opgezet. In filmpjes op de pagina ‘werken bij UWV' van de UWV-site vertellen verzekeringsartsen wat hun functie boeiend maakt. Op de website kunnen bezoekers ook een test invullen om te zien of hun interesses matchen met het beroep. Voor de liefhebbers van modern solliciteren is het mogelijk om via de webcam een presentatie te houden. Serieuze geïnteresseerden zijn welkom om een dagje mee te lopen voordat ze officieel in de race zijn. Deze meelopers vinden het vak vaak aantrekkelijker en breder dan ze vooraf verwacht hadden, vertelt Buijs. Door middel van publiciteit in medische vakbladen en op sociale media hopen ze bedrijfsartsen en andere zij-instromers te prikkelen. Ook laten ze verzekeringsartsen presentaties en workshops geven op medische congressen en carrièrebeurzen.

  Lees het hele artikel in IntermediairPW

Reageer op dit artikel