nieuws

Welke successen moeten worden gevierd?

Instroom

Welke successen moeten worden gevierd?

Welke eigenschap aantrekkelijke werkgevers gemeen hebben? Ze vieren successen. Maar: welke successen moeten worden gevierd?

Van werkzoekend en werkend Nederland is 65,8% het met elkaar eens: successen op het werk moeten benoemd en gevierd worden. Dit komt naar voren uit onderzoek van Unique waarin werd onderzocht wat een werkgever aantrekkelijk maakt. Andere vormen van aandacht blijken veel minder belangrijk. Zo werd aandacht voor persoonlijke gebeurtenissen bijvoorbeeld slechts door 2,5 procent van de ruim 4.000 respondenten een heel belangrijke gewoonte gevonden.

Welke successen moeten worden gevierd? 3 tips van Unique-directeur  Raymond Puts

1. Zet eens een interne wedstrijd op. Dit stimuleert resultaatgedrevenheid en binding met de organisatie. Bovendien resulteert het in een trotse winnaar.
Puts: “ Unique heeft de Stars of Sales waaraan alle vestigingen in heel Europa meedoen. De vestigingen worden beoordeeld op drie elementen, namelijk omzet, marge en aantal klanten. Over een periode van drie maanden wordt de stijging van deze elementen gemeten en zo wordt op Europees en landelijk niveau een winnaar bepaald. De Europese winnaar wint een reis naar New York. Voor de winnaar per land geldt: eerste prijs een reis naar Londen, tweede prijs een videocamera en derde prijs een zonnebril.”

2. Denk niet alleen aan het vieren van succes in materiële zin
, maar neem de tijd en moeite voor aandacht. HR is het organiseren van aandacht voor de medewerkers als team en als individu.
Puts: “Afgelopen woensdag heb ik de drie winnaars van Stars of Sales in Nederland persoonlijk gefeliciteerd en de prijs uitgereikt. Natuurlijk waren de winnaars blij met hun prijs, maar ik merkte ook dat de persoonlijke benadering erg op prijs werd gesteld. De foto’s van de winnaar werden kort erna op Yammer – soort intern sociaal netwerk – geplaatst. Hierdoor werden de winnaars ook nog eens in het zonnetje gezet door de felicitaties van collega’s.”

3. Zoek ook naar onverwachte gelegenheden waarop succes gevierd kan worden.
Puts: "Als bijvoorbeeld een afdeling of een medewerker in een bepaalde periode goede prestaties levert, dan kun je dat aangrijpen om te vieren. Juist het verrassen van mensen geeft het gevoel dat succes gezien wordt."

Reageer op dit artikel