nieuws

Werkgevers azen steeds meer op elkaars mensen

Instroom

Werkgevers azen steeds meer op elkaars mensen

Was vroeger alleen de top van de arbeidsmarkt prooi voor headhunters, nu azen werkgevers steeds actiever op elkaars mensen. Bijna eenderde van de Nederlanders wordt jaarlijks gehunt door een bureau of werkgever.

Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van Intelligence Group.

Sommige beroepen liggen duidelijk beter in de markt dan andere. Ongeveer 2 procent van de Nederlandse werknemers krijgt vaker dan eens per week een verzoek van een werkgever of bureau om eens te komen praten. Bij mensen werkzaam in een milieufunctie (7,8%), bediening en voedselbereiding (7,4%) en ICT (5,5%) is dit zelfs veel meer. Schaarste op de arbeidsmarkt, het flex karakter van de functie en/of de afwachtende houding (en lastige wervingshaalbaarheid) verklaren grotendeels het feit dat organisaties meer dan gemiddeld op deze profielen hunten.

Toch is schaarste niet altijd een doorslaggevende factor. In de verpleging en het onderwijs wordt nauwelijks gehunt, terwijl deze sectoren toch grote terkorten kennen. Ook werknemers in de facilitaire dienstverlening, toerisme en de journalistiek zullen zelf actie moeten ondernemen wanneer ze een andere baan willen. Het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie en werving staat in deze sectoren veelal nog in de kinderschoenen en het wordt ook niet sjiek gevonden om ‘werknemers van elkaar te stelen'.

Volgens Intelligence Group is de trend van het actief jagen op andermans personeel overgewaaid uit de Verenigde Staten en wordt deze versterkt door technologische ontwikkelingen zoals CV databases, E-recruitmentsystemen, social media en zoekmachines.

Reageer op dit artikel