nieuws

Zoek die zzp’er

Instroom

Zoek die zzp’er

Wie talentvolle en dus schaarse zzp’ers wil werven, moet ze opzoeken op hun eigen terrein. Netwerken dus. Meer dan wie ook weten de zelfstandigen sociale media op hun waarde te schatten. Maar vergeet ook het eigen bedrijfsnetwerk niet.

Ricardo Risamasu, partner bij Concepts2Go, werkt veel met freelancers en zelfstandigen in hun trainingsbedrijf 2Rise. Wie een zelfstandig specialist aan zich wil binden, moet zich volgens hem realiseren dat deze mensen niet voor niets zelfstandig zijn. ‘Dit zijn ondernemers. Zij zijn geïnteresseerd in een project of een opdracht, niet in een tijdelijke vacature. Het is heel simpel, verander in je communicatie de woorden tijdelijke vacature in opdracht, en dan zijn mensen al meer geïnteresseerd.’

Zzp’ers zijn nog meer dan de gemiddelde werknemer actief op sociale media, en juist daar ziet Risamasu recruiters vaak de mist in gaan, omdat mensen niet op de juiste manier worden benaderd. Persoonlijke aandacht is belangrijk, zeker wanneer je op zoek bent naar mensen met schaarse en dus gewilde vaardigheden. ‘Het belangrijkste dat je moet beseffen is dat online netwerken niet anders is dan daarbuiten. Je moet eerst geven en dan pas halen. Je moet je actief betrokken tonen bij de netwerken van de mensen die je graag wilt hebben.’

Visje uitgooien
Dat zegt ook Lodi Planting, HRM’er en community manager van IKKI NV, een Belgisch platform voor zzp’ers. ‘Iedereen die in een bepaalde sector werkt, of bepaalde diensten kan leveren, moet worden beschouwd als potentiële medewerker. Bedrijven vinden die nu in bepaalde pools, zoals vacaturesites en sites voor personal branding. HR werkt nu meer passief dan proactief. Als er een vacature is, of een bepaald persoon moet worden vervangen, dan pas gaat men zoeken. Maar HR zou actief naar die pools moeten communiceren, en actief aan employer branding doen. Dan hoeven ze maar een klein visje uit te gooien op het moment dat ze actief op zoek gaan naar een bepaalde persoon of expertise.’

Communicatie met de freelancers gaat verder dan je alleen in hun netwerken begeven, stelt Risamasu. Je moet bereid zijn om iets weg te geven. En dan doelt Risamasu eerder op ervaringen die de freelancers helpen zich verder te ontwikkelen in hun vak, dan aan het inmiddels obligate lokkertje van de iPad. ‘Zelfstandigen zijn intrinsiek gemotiveerd. Zij zijn geïnteresseerd in een uitdagende opdracht, niet zo zeer in een bonus.’
Planting is het daar helemaal mee eens: ‘Wat eigen is aan de werknemers in de flexibele schil is dat zij precies doen waar zij goed in zijn en wat zij ontzettend graag doen. Vanaf het moment dat dat niet meer voorhanden is in een organisatie, gaat men uitkijken naar een andere opdrachtgever. Hoe meer interessante opdrachten een organisatie kan aanbieden, hoe langer de persoon daar zal blijven.’
Dit wil overigens niet zeggen dat het een goed idee is om te proberen de freelancers permanent aan de organisatie te binden. Zzp’ers zijn specialist in hun vak, juist omdat ze zich blijven ontwikkelen door steeds nieuwe opdrachten aan te nemen bij verschillende bedrijven. Hun meerwaarde is dat zij die actuele ervaring en kennis meebrengen naar elke nieuwe klus.

Niet bang zijn
Opdrachtgevers moeten niet bang zijn om toe te geven dat zij voor bepaalde opdrachten extern talent hebben aangetrokken, stelt Risamasu. ‘Wat bij mij altijd heeft gewerkt, is het bieden van een platform. Geef bij je klant ook aan dat je een specialist inschakelt en wie dat is. Wees niet bang dat die klant de volgende keer rechtstreeks naar deze freelancer gaat. Ik heb gemerkt dat als de freelancer goede ervaringen met mij heeft, en hij wordt rechtstreeks door een klant benaderd, dat hij dan negen van de tien keer in overleg met ons het project aanpakt.’

Planting waarschuwt dat zolang de flexibele werknemers aan de organisatie verbonden zijn, zij dezelfde aandacht verdienen als de medewerkers in vaste dienst. ‘De traditionele dingen blijven gelden: goede arbeidsvoorwaarden, goede doorstroming, een schouderklopje, feedback krijgen. Dat zijn allemaal dingen om een medewerker voor een organisatie te behouden.’
HR kan volgens Planting de rol van intermediair spelen en zorgen dat talenten binnen de organisatie door kunnen stromen. ‘Waar HR een belangrijke rol kan spelen, is weten wat er leeft binnen de mensen en binnen de organisatie. Je ziet dat HR zich nu vaak alleen focust op de vaste medewerkers en niet op de tijdelijke.’

Partner
Risamasu vindt dat de flexibele schil in alle aspecten van de bedrijfscommunicatie moet worden betrokken. ‘Denk bij de opbouw van je bedrijfswebsite al na over de vraag hoe je freelancers kunt aanspreken. Je wilt dat zij zich partner van jou voelen. Hou ze op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen, deel kennis. Dat kan ook in de vorm van rondetafelgesprekken waar ze andere specialisten ontmoeten, en die jij faciliteert en voorzit. Zo bouw je een band op en creëer je loyaliteit. En dan is het een kwestie van een telefoontje als je iemand nodig hebt. Want zo gaat dat vaak: een tijdelijke vacature uitzetten is meestal een kwestie van weken, maar hier heb je het over een periode van één tot twee dagen.’

De reputatie van de inhurende organisatie is heel belangrijk, zegt Maarten Post, voorzitter van de Stichting ZZP Nederland. Werkgevers moeten zich volgens hem meer profileren en minder gebruik maken van bemiddelaars die een te grote marge afsnoepen van de zzp’ers. Want door de crisis staan de inkomsten van veel zelfstandigen onder druk, stelt Post. ‘Veel werkgevers denken nu dat wie je ook bent, de mensen toch wel komen. Er wordt te veel op prijs geconcurreerd. Of je dan ook de vereiste kwaliteit binnenkrijgt, is nog maar de vraag.’

Vertrouwen
Post weet dat zzp’ers lijstjes hanteren waarmee zij werkgevers onderscheiden. Wie eerder een goede indruk heeft gemaakt, kan eerder een beroep doen op de zzp’er dan de opdrachtgever die minder beviel. ‘Zelfstandigen moeten kunnen vertrouwen op hun opdrachtgevers.’

Peer recommendations, ofwel aanbevelingen van gelijkgestemden, worden door negentig procent van de mensen meer vertrouwd dan advertenties en de officiële corporate-communicatie. En doordat zzp’ers zo actief zijn op sociale media, wordt een opdrachtgever die zich niet aan de afspraken houdt genadeloos afgerekend. ‘Als je iets niet goed doet, dan is dat snel duidelijk’, waarschuwt Risamasu. ‘Maar het omgekeerde is ook waar. Als je een goede band weet op te bouwen met de mensen die voor je werken, dan worden zij niet alleen partners, maar ook ambassadeurs. De meest succesvolle werving van zelfstandigen doe je door andere zzp’ers te vragen wie zij kennen.’

Reageer op dit artikel