nieuws

Is TV een stoorzender of HR tool?

Instroom

Is TV een stoorzender of HR tool?

Televisie is omnipresent — ook op de werkvloer. Met dank aan internet en smartphones, maar ook de vertrouwde televisie. Hoe ga je daar als werkgever mee om?

De Tour de France is net voorbij en de Olympische Spelen staan voor de deur. Oranjefans staan te trappelen om vanaf aanstaande vrijdag eindelijk eens wat Nederlands succes te zien. Als leidinggevende of HR manager gunt u dat medewerkers natuurlijk van harte. Maar veel wedstrijden staan tijdens kantooruren gepland. Hoe gaat u daar mee om? IntermediairPW zet de twee belangrijkste overwegingen op een rij.

Samen kijken is goed voor de teamgeest

De meeste werkgevers blijven zelf ook graag op de hoogte tijdens een opbeurend evenement als de Olympische Spelen. Maar het gaat niet alleen om de sport; ze zien ook een positief neveneffect van samen kijken op het werk. Samen de wedstrijden volgen, verbetert de sfeer en saamhorigheid. Bovendien zou er vertrouwen uit spreken, dat een werkgever personeel deze gelegenheid biedt tijdens het werk. Bij het EK viel het ziekteverzuim ook mee.

TV kijken kost tijd en geld

Op het werk televisie kijken, gaat ten koste van de tijd die aan werk wordt besteed. Logisch. Sterker, volgens berekeningen van adviesbureau EVAR Advisory Services kostte elke speelminuut van het Nederlands elftal tijdens het Europees kampioenschap van dit jaar de economie gemiddeld 985.000 euro. In totaal zou 130 miljoen euro verloren zijn gegaan tijdens het EK. Deze kosten worden overigens deels goed gemaakt door een toename in consumptieve bestedingen, aan drank en hapjes.

Minder bekend is dat een televisie in de bedrijfskantine of werkruimte vereist dat de werkgever een zogenoemde Videma-bijdrage afdraagt. Videma geeft toestemming voor vertoning van tv-programma's en videofilms en is de schakel tussen de makers van de programma's en de vertoners van de programma's. De organisatie verzorgt de incasso van vergoedingen.

Reageer op dit artikel