nieuws

Zoek de passief-actieve werknemer

Instroom

Zoek de passief-actieve werknemer

Recruiters moeten zich meer richten op de passief-actieve werkzoekenden. Aan deze grote groep ‘nieuwsgierige' werkzoekenden wordt vaak voorbijgegaan.

Recruiters moeten zich meer richten op mensen die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar wel met nieuwsgierigheid de bewegingen op de arbeidsmarkt volgen. Dat zegt het Britse wervingsbedrijf Webrecruit tegen het Britse HR-magazine, naar aanleiding van een enquête onder 750 Britse werkenden.

Uit het onderzoek bleek dat 46 procent van de ondervraagden zichzelf bestempelt als actief werkzoekende. 9 procent zou zichzelf omschrijven als passief maar zou wel in kunnen gaan op een aanbod van een werkgever. 4 procent is helemaal niet geïnteresseerd in iets nieuws. Daarmee blijft een flinke groep passief-actieve werkzoekenden over van 41 procent. Deze groep volgt beweging op de arbeidsmarkt wel van dichtbij. Dit kan een interessante groep zijn om uit te putten, maar omdat de passief-actieve werkzoeker zich vrijwel niet laat zien op de traditionele wervingsplatformen, is deze groep moeilijk te ontdekken en te bereiken voor bedrijven.

‘Vaak wordt opgemerkt dat passieve of nieuwsgierige werkzoekenden voor de bedrijven eigenlijk interessanter zijn dan actieve kandidaten,’ zegt  Webrecruit. ‘HR moet proberen de meest geschikte kandidaat, ongeacht zijn huidige status, aan te trekken. Het kan echter bijzonder moeilijk zijn om de passieve markt te bereiken. Naast de traditionele wervingsplatformen moet voor de werving dan ook meer beroep gedaan worden op netwerken, sociale media en rechtstreekse contacten om deze potentiële kandidaten te kunnen bereiken.’

Reageer op dit artikel