nieuws

Tweegesprek

Instroom

Hoogleraar Boselie in gesprek met CFO Kees Sol van Het Oogziekenhuis over zijn High Performance Organisation.

Tweegesprek

Overal in Het Oogziekenhuis Rotterdam hangt hoogwaardige kunst aan de muren.Toch roemen verzekeraars de zuinigheid van het ziekenhuis. Hoogleraar Paul Boselie wil van CFO Kees Sol graag horen wat hem drijft om op geheel eigen wijze een High Performance Organisation neer te zetten

“Mijn visie? Gewoon dat je je moet omringen door excellentie, en dat je moet openstaan voor alle soorten mensen om een High Performance Organisation te worden. En dan zonder je te verliezen in allerlei instrumenten.”
Boselie vindt dat de kracht van deze organisatie juist is dat die filosofie al vijftien jaar hetzelfde is. Boselie legt uit: “Sol en zijn collega Frans Hiddema in de Raad van Bestuur werken hier al twintig jaar. Terwijl men tegenwoordig een maximumtermijn van drie tot vijf jaar predikt voor bestuurders. Ik ken Kees Sol ook al wat langer. Toen ik hier als aio bedrijfseconomie binnenkwam vijftien jaar geleden keek ik hier rond en zag overal rare snuiters. Ik was in eerste instantie niet onder de indruk van zo’n kleine organisatie. Shell, dat was het grote voorbeeld. Maar al snel zag ik dat hier geweldige dingen gebeuren. Zo had Kaplan nog maar net zijn artikel over Balanced Scorecard gepubliceerd begin jaren negentig toen Het Oogziekenhuis er al mee experimenteerde. De rest van de HR-wereld keek daar pas rond de eeuwwisseling naar. Dit ziekenhuis kijkt verder dan de organisatie en de mensen.”

Boselie: Wat is er nodig om een High Performance Organisation te worden?
Sol: “Door om ons heen, bij andere mensen en bij andere organisaties, altijd te zoeken naar excellentie en ambitie en naar mensen die een unieke filosofie voorstaan. Daar leren we van. Om een center of excellence te zijn, heb je natuurlijk excellente mensen nodig. Maar naar die mensen hoef je niet op zoek. Excellentie is iets wat in mensen zit. Die drive tot excellentie zit bij de mensen van Het Oogziekenhuis niet alleen in ogen. Dat is belangrijk te weten. Van de werknemers gaat vijftien procent volledig voor ogen, 85 procent heeft andere hobby’s. Om het beste uit de andere 85 procent te halen, moet je zorgen dat je hun passie raakt. 

Mensen doen bijvoorbeeld aan kunst. Om deze mensen te inspireren, werken we samen met een van de besten in de kunstwereld: Museum Boijmans. Of ze zijn verzot op films, gaan uit hun dak als ze mogen figureren bij de opname van een speelfilm in ons ziekenhuis, wel door een regisseur die genomineerd werd in Cannes. En de foto’s aan de muur zijn niet, zoals in veel ziekenhuizen, de foto’s van de vrouw van de baas, maar van een topfotograaf. Zodat mensen die zelf fotograferen geïnspireerd raken. We halen hun leefwereld hier binnen. Maar dan in zijn meest excellente vorm.”

Lezen waarom andere organisaties dit niet doen of waarom het niet lukt? Kijk in magazine nummer 12 PW De Gids 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels