nieuws

Zo maakt u het pensioen makkelijk

Instroom

Pensioencommunicatie: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Daarom vier tips om het pensioen toegankelijk uit te leggen aan uw personeel.

Zo maakt u het pensioen makkelijk

Pensioencommunicatie blijft voor de meeste P&O'ers een buitengewoon onpopulaire taak. Het is complexe materie en over het algemeen genomen bestaat er, in het bijzonder bij het personeel onder de veertig, grote desinteresse voor het onderwerp. 

Communicatieconsultant Martijn Leppink van managementadviesbureau Towers Watson geeft tips hoe u het pensioen toegankelijk uitlegt aan uw personeel.

1. Koppel het pensioen aan het dagelijks leven van de medewerker
Leppink: ‘Als je het onderwerp koppelt aan de dagelijkse praktijk van medewerkers, wordt het concreter wat een pensioen voor hen betekent. Relateer aan zaken van dit moment: stel dat iemand vier keer per week een kopje koffie koopt op het station. Wat als hij dat geld nu eens gebruikt om te sparen voor zijn pensioen, wat levert dat dan op? Maak het dus tastbaar. Aan de hand van dit soort dagelijkse voorbeelden kun je ook bepalen of een werknemer risico's wil nemen of die juist zo veel mogelijk wil afdekken. Vraag de medewerker bijvoorbeeld naar de manier waarop hij een vakantie boekt: boekt hij maanden van tevoren of juist last minute? Dat zegt iets over de persoon en de mate waarin hij risico wilt nemen.'

2. Plaats het pensioen in een bredere context
Leppink: ‘Als je het pensioen duidelijk verbindt met de algemene financiële planning van een medewerker, kan het relevanter worden. Het pensioen op zichzelf lijkt voor velen nog heel ver weg, maar elke medewerker is wel in elke levensfase al bezig met financiële planning. Nu misschien met een hypotheek en straks met de studie van de kinderen, maar een overleden partner heeft ook gevolgen voor het pensioen. Door dit soort gespreksonderwerpen wordt het toegankelijker en kan een medewerker het makkelijker plaatsen: het wordt een onderdeel van een grotere financiële planning. Dat is niet iets van later, maar van nu.'

3. Koppel de bedrijfsstrategie aan de arbeidsvoorwaarde pensioen
Leppink: ‘Juist omdat het zo'n complex onderwerp is, zou HR hier goed in moeten investeren; dan wordt het een stukje employer branding. Denk daarom goed na wie u bent als werkgever en welke bedrijfstrategie daarbij hoort. Als u dat profiel koppelt aan een pensioenregeling die daarbij past, wordt het voor werknemers een stuk logischer waarom u een bepaalde regeling hebt. Een voorbeeld is een creditcardmaatschappij die grotendeels bestond uit callcentermedewerkers. Bijna niemand werkte daar tot de pensioenleeftijd: een groot deel was binnen vijf jaar weer weg. Kies je als werkgever dan voor een flexibele pensioenregeling? Of wil je toch zekerheid kunnen bieden, ondanks een groot deel van je medewerkers binnen een paar jaar weer weg is? Denk bij het ontwerpen van een pensioenregeling dus niet alleen of het betaalbaar en handig is, maar ook of het bij het bedrijf past. Dan wordt het een stuk makkelijker uit te leggen aan het personeel.'

4. Werk samen met de afdeling Interne Communicatie
Leppink: ‘HR-afdelingen doen in veel gevallen al snel een beroep op externe adviseurs als het gaat om de pensioencommunicatie. Maar vaak gaan ze voorbij aan de expertise die ze zelf in huis hebben: de afdeling Interne Communicatie. Eigenlijk is dat een gemiste kans. Kijk dus eens wat zij voor u kunnen doen. Als deze afdeling zich wat meer verdiept in thema's als het pensioen, kunnen zij u goed helpen in het helder uitleggen van arbeidsvoorwaarden aan het personeel.'

Volgens Leppink zouden veel P&O-afdelingen nog wel een aantal slagen kunnen maken in hun pensioencommunicatie. ‘Vaak worden medewerkers met vragen door P&O doorgestuurd naar vraagbaak van de pensioenverzekeraar of het pensioenfonds waar de organisatie mee werkt.' Volgens hem zouden het een goede investering zijn als P&O-afdelingen die pensioencommunicatie onder eigen vlag zouden krijgen: ‘Uit onderzoek blijkt namelijk dat de omgeving van grote invloed is op de keuzes die iemand maakt. P&O'ers kunnen hier dus een belangrijke rol in spelen. Als zij in de informatievoorziening meer initiatief nemen, hebben ze ook meer invloed op de keuzes die werknemers maken in hun pensioen. Met collega's en de werkgever heeft een werknemer een vertrouwensband. Als een werknemer dus ziet dat collega's kiezen voor aanvullend sparen op het pensioen of dat HR zo'n soort advies geeft, zal hij zich hier meer van aantrekken dan als hij dat van een externe adviseur hoort.'

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels