nieuws

Zo gaat de belasting woon-werkverkeer werken

Instroom

De vergoeding van de reiskosten voor woon-werkverkeer wordt volgens de nieuwste plannen volledig belast. Biedt de Werkkostenregeling uitkomst?

Zo gaat de belasting woon-werkverkeer werken

Het woon-werkverkeer wordt aangepakt. In het Lenteakkoord wordt erover gesproken dat deze vanaf 2013 wordt belast, door het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding. Het vergoeden van zakelijk reizen zou overigens onbelast blijven.

Kort gezegd mogen de reiskostenvergoeding woon-werk verkeer mag niet langer netto worden uitbetaald vanaf 1 januari 2013.
Ontvangt een werknemer dus een reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer, dan kan deze nog steeds worden uitbetaald, maar dan als bruto bedrag. In de meeste gevallen zal er dan 42 procent loonheffing worden ingehouden. Bij de hogere inkomens kan dit 52 procent zijn. Een voorbeeld: bij een 42 procent-tarief wordt een vergoeding van 78,08 euro dan netto 45,29 euro. Een teruggang van ruim 32 euro per maand. 

De coalitie verwacht daarmee 1,3 miljard euro te laten vloeien. Maar de Bovag stuurde een berekening naar de Tweede Kamer waarin staat dat dit eerder richting de 1,7 miljard zal gaan. In Nederland gaan dagelijks 3,5 miljoen werknemers met de auto naar hun werk.

De reiskosten kunnen in de Werkkostenregeling worden gebracht.
Afhankelijk van de beschikbare ruimte in het budget Werkkostenregeling, kan een reiskostenvergoeding toch netto uitbetaald kan worden aan de werknemer.  Dat geldt dit jaar als u een hogere vergoeding betaalt dan aftrekbaar is. De Belastingdienst meldt hierover op basis van de regels van 2012:
U betaalt uw werknemer een reiskostenvergoeding van € 0,29 per zakelijke kilometer. Van dit bedrag kunt u € 0,19 per kilometer onbelast vergoeden omdat hiervoor een gerichte vrijstelling geldt. De rest van het bedrag (€ 0,10 per kilometer) is het bovenmatige deel van de gerichte vrijstelling. U kunt dit als belast loon van uw werknemer bestempelen of als eindheffingsloon onderbrengen in de vrije ruimte. Hebt u geen ruimte meer over, dan moet u over het meerdere 80% eindheffing betalen, dus € 0,08 per kilometer.

Leaserijders – zo'n 145 duizend in Nederland – krijgen ook te maken met een forse lastenverzwaring. Omdat woon-werkverkeer niet meer als zakelijk, maar als privé gaat gelden, krijgt hij te maken met een bijtelling voor de kilometers die hij maakt tussen zijn kantoor en zijn huis. De woon-werkkilometers met de auto van de zaak worden belast.

Het openbaar vervoer zal geen soelaas bieden. Ook treinreizigers hebben namelijk geen recht meer op een onbelaste reiskostenvergoeding. De NS liet weten dat het bedrijf vreest dat treinreizigers door afspraken in het Lenteakkoord vaker met de auto naar hun werk gaan. In het regeerakkoord is bepaald dat de onbelaste reiskostenvergoeding wordt afgeschaft. De NS denkt dat dit reizigers met een vast abonnement gemiddeld meer dan 100 euro per maand gaat kosten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels