nieuws

HR heeft grote vinger in de pap bij wagenpark

Instroom

HR speelt een grote rol bij beslissingen over het wagenparkbeleid. In Nederland worden auto's van de zaak ook relatief vaak gezien als arbeidsvoorwaarde, in tegenstelling tot in andere Europese landen.

HR heeft grote vinger in de pap bij wagenpark

In Nederlandse bedrijven groter dan 100 medewerkers heeft HR in ongeveer een kwart van de gevallen beslissingsbevoegdheid over het wagenpark, onder het topmanagement. Het Europese percentage daarentegen staat op zo'n 7 procent. Dit blijkt uit het Nederlandse rapport van de CVO Barometer 2011 van leasemaatschappij Arval.

Relatief vaak wordt in Nederlandse bedrijven een personenauto gezien als arbeidsvoorwaarde. Bij bedrijven groter dan 100 medewerkers wordt zo'n 34 procent van het wagenpark gezien als een personenauto als arbeidsvoorwaarde, tegen zo'n 18 procent Europa wijd.

Compensatie
Uit aanvullend onderzoek hierop naar de nieuwe belastingsmaatregelingen voor zakelijke auto's, bleek dat veel bedrijven negatief zijn over de maatregelen: 65 procent vindt het vervallen van de belastingvrije vergoedingsmogelijkheid van negentien cent per kilometer een slecht plan. 59 procent staat negatief tegenover het plan om voor berijders met een 500-kilometer-verklaring, woon-werkverkeer als privé aan te merken

Toch hebben vooral de grotere bedrijven niet de neiging om medewerkers hiervoor te compenseren: driekwart van de bedrijven doet dat niet. Jeff Bolders, algemeen directeur Arval Nederland noemt dat een spanningsveld: ‘Wij denken dat het belangrijk is dat bedrijven niet achterover gaan leunen. Human resources neemt nu al veel beslissingen over het wagenparkbeleid. Dit is een mooie kans om zich nog meer te profileren en de spil te zijn tussen werkgever en werknemer. Leasemaatschappijen kunnen hierin ondersteunen.'

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels