nieuws

Is het loonoffer bij Capgemini geslaagd?

Instroom

Is het loonoffer bij Capgemini geslaagd?

250 Capgemini-werknemers (5 procent) ontvingen een voorstel voor salarisverlaging. Ze kregen de keuze om hun waarde te vergroten of hun salaris te verlagen. 20 personen vertrokken daarop en 120 kozen voor een lager loon.

Begin 2013 was Capgemini in het nieuws vanwege een voorstel om het salaris van medewerkers te verlagen. Dit zou gelden voor degenen bij wie de marktwaarde uit de pas liep met de beloning. De kritiek op de plannen van Capgemini om loonsverlaging op de agenda te zetten, was niet mals.

HR-directeur Jurgen Wasser vertelt tegen PW De Gids een jaar na dato wat er van de plannen terecht is gekomen, hoeveel medewerkers daadwerkelijk te maken hebben gekregen met salarisverlaging, en hoe het personeel erop heeft gereageerd.

Lees ook: zo mag HR  een loonoffer vragen

Wasser: “2 procent van de medewerkers presteerde beter dan onze norm, 5 procent presteerde ondermaats. Die laatste groep is zo’n 250 mensen in totaal.”

Hoeveel van deze mensen hebben daadwerkelijk gekozen voor salarisverlaging?
“Iets minder dan de helft van die 250 medewerkers heeft gekozen voor een salarisverlaging. Zij begrepen onze redenering en konden zich erin vinden. Overigens geven we de medewerkers die kiezen voor salarisverlaging een jaar lang de tijd om hieraan te wennen. Dat doen we door het eerste jaar het salarisverlies te compenseren. Wij keren iets meer dan het gekorte bedrag over een heel jaar vooraf in één keer uit. Ook geven we medewerkers de kans om gratis advies in te winnen bij een bureau voor financiële planning.”

En wat is er gebeurd met de andere helft die niet voor salarisverlaging koos?
“Deze medewerkers kwamen automatisch in een intensief fulltime opleidingsprogramma terecht dat 6 maanden duurt. Inmiddels hebben 60 medewerkers het programma doorlopen. Ruim een derde daarvan is nu weer keurig terug op hun oude salarisniveau, een kwart heeft het opleidingstraject doorlopen maar heeft z’n marktwaarde niet weten te vergroten. Ook zij blijven op hun oude salaris zitten en blijven bij ons werken. Ruim een derde heeft besloten de organisatie te verlaten.”

Wat is er gebeurd met de medewerkers die boven de maat presteren?
“Die hebben een salarisverhoging gekregen. Dat waren er in totaal een kleine honderd.”

De kritiek van vakbonden op de kalibratie luidt dat het een verkapte ontslagronde is. Hebben ze daar gelijk in?
“Zeker niet. We willen vooral de dialoog aangaan met medewerkers en hen stimuleren het beste uit zichzelf te halen. Alleen op die manier kunnen wij onze medewerkers behouden. En een financiële prikkel helpt daarbij. Als het ons alleen om personeelskosten te doen was geweest, dan hadden we beter nog een herstructureringsronde kunnen doorvoeren. Met de 250 medewerkers die in aanmerking kwamen voor een salarisverlaging besparen we om precies te zijn maximaal 15 fte’s. Onze boodschap aan onze medewerkers is dat we ze in principe graag willen houden, maar dat we wel van hen verwachten dat ze bijblijven in hun vak. We willen dat onze medewerkers alert en productief zijn.”

Herwaardering werknemers Capgemini Nederland: de resultaten
In het kort komt kalibratie, zoals Capgemini het noemt, erop neer dat de 4800 medewerkers in Nederland in dialoog gaan met hun manager over hun marktwaarde en het daarbij behorende toekomstperspectief.
Totaal aantal medewerkers Capgemini: 4800
Percentage medewerkers dat een voorstel voor vrijwillige salarisverlaging ontving: 5 (circa 250 mensen)
Uiteindelijk aantal medewerkers dat koos voor salarisverlaging: circa 120
Aantal medewerkers dat in aanmerking kwam voor salarisverhoging: 100
Aantal medewerkers dat na het doorlopen van het trainingsprogramma elders een baan heeft gevonden: ruim 20

Lees het volledige interview van PW de Gids met HR-directeur Jurgen Wasser

Reageer op dit artikel