nieuws

Bent u klaar voor generatie Y?

Instroom

Banen in de techniek, zorg en overheid zijn onaantrekkelijk voor de generatie Y. Waarom?

Bent u klaar voor generatie Y?

Generatie Y werkt liever niet in de zorg, overheid of de techniek. Het aanbod sluit onvoldoende aan op de werkvoorkeuren en is daardoor niet aantrekkelijk genoeg voor de nieuwe generatie baanzoekers. Dat concludeert Stephan Corporaal, die op 10 oktober promoveert aan de Open Universiteit met zijn proefschrift ‘Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling’.
Vooral de technische sector zal veel moeten doen om aantrekkelijker te worden. Bedrijven uit deze sector doen er goed aan om te investeren in meer afwisseling en ontwikkeling in het werk en de werkomstandigheden op orde te brengen.

Generatie Y wil structuur

Corporaal weerlegt in het onderzoek veel vakpublicaties over deze generatie baanzoekers waarin wordt gesteld dat deze ‘generatie Y’   geheel anders is dan voorgaande generaties. Generatie Y zou op zoek zijn naar allerlei nieuwe vormen van werken, vrijheid en zingeving.
Uit zijn onderzoek blijkt juist dat jongeren veel conservatiever zijn dan gedacht: ze eisen structuur en duidelijkheid. Zij willen weten hoe, wanneer en waarom ze hun werk moeten doen en zijn op zoek naar organisaties die een duidelijk uitgetekend traject aanbieden met afwisseling in werk en functies, gecombineerd met goede begeleiding. Corporaal toont bovendien aan dat de voorkeuren tussen lager en hoger opgeleide jongeren nauwelijks verschillen.

Lees ook: Zo wil de generatie Y wél leren

Generatie Y ziet mismatch werkomstandigheden

In het proefschrift worden de voorkeuren van jongeren vergeleken met de kenmerken van werk zoals ervaren door medewerkers in de techniek, zorg en overheid. Uit die vergelijking blijkt dat de organisaties in deze sectoren niet voorzien in de behoeftes van jongeren, met name op het gebied van opleidings- en doorgroeimogelijkheden, werkomstandigheden, afwisseling en duidelijkheid.
In de technische sector sluiten bovendien de flexibiliteit in werkdagen, de fysieke werkplek en de sfeer in de organisatie niet aan op de voorkeuren. Weliswaar zijn er ook overeenkomsten, maar organisaties benadrukken die sterke punten niet of nauwelijks in hun wervingscommunicatie met als gevolg dat hun wervingskracht beperkt is.

TIP:Lees tips voor het ontwikkelen van een wervingswebsite die ook aantrekkelijk voor generatie Y op PW De Gids Vakbase

Oplossingen voor HR

De uitkomsten van het onderzoek geven concrete oplossingsrichtingen om de aantrekkelijkheid van organisaties voor jongeren te verhogen. Zo doen bedrijven er goed aan minder te denken in termen van functies, maar meer in brede ontwikkelingstrajecten met mentorships, verschillende projecten en regelmatig wisseling van team en functie. Verder is het verstandig om niet zozeer te investeren in ‘het nieuwe werken’, maar juist in duidelijkheid, structuur en feedback.
Voor bedrijven is er een instrumentarium beschikbaar waarmee kan worden onderzocht in hoeverre zij voorzien in voorkeuren van jongeren.

Verandering in onderwijs

De uitkomsten van het onderzoek benadrukken ook de noodzaak voor het veranderen van het onderwijs. Door de te veilige omgeving binnen de school en gestructureerde manier van onderwijs hebben studenten allerlei onrealistische verwachtingen voor werk. Zij verwachten meer structuur, duidelijkheid en eerlijkheid dan organisaties ooit kunnen bieden.

TIP: Wat maakt de verschillende generaties bevlogen? Lees de whitepaper Iedere generatie op de werkvloer zijn eigen energiebronnen.

 

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels