nieuws

Seksisme op de werkvloer: zo stopt u het

Instroom

Seksisme op de werkvloer ligt niet in mensen, maar in bedrijfsprocessen. 4 manieren om het te stoppen.

Seksisme op de werkvloer: zo stopt u het

Het is niet altijd even expliciet, seksisme op de werkvloer. Maar de vrouwelijke kant van het personeelsbestand loopt regelmatig tegen seksevooroordelen- en discriminatie aan. Dat ligt niet per se aan de mensen in het bedrijf, maar aan de bedrijfsprocessen, en dan met name die binnen HR, meent Joan C. Williams in haar blog op Harvard Business Review. Williams is oprichter van het Center for WorkLife Law aan de University of California Hastings College of Law.
Willen we echt wat veranderen aan die –al dan niet onbewuste –patronen, dan zal HR die bedrijfsprocessen tegen het licht moeten houden. Dat kan op vier manieren, meent ze:

1. Inspecteer uw vacatures op taalgebruik

Vacatures moeten vrouwen niet afschrikken om bij u te solliciteren. Woorden als ‘competitief’, ‘agressief’ en ‘ambitieus’ kunnen dat wel doen. Voor veel vrouwen wijzen die woorden er op dat u op zoek bent naar opgepompt testosteron-personeel en dat klinkt niet als een fijne werkomgeving. Als u bedoelt dat iemand in staat moet zijn om binnen achttien maanden promotie te maken, zeg dat dan gewoon.

Lees ook: Doet u het ook? HR-checklist voor onbewuste discriminatie
Lees ook: Zwangerschapsdiscriminatie? Dit zijn de kenmerken

2. Geef mannen en vrouwen dezelfde veelbelovende opdrachten

Een groot probleem in de financiële dienstverlening is dat vrouwen automatisch naar de werkgebieden worden geleid waar het omzetpotentieel lager is. Verdeel dit soort kansen eerlijk.

3. Vraag je vrouwen om op te scheppen, benadruk dan dat je het meent

Bij Google bleek dat vrouwen minder vaak promotie kregen. Deels kwam dat omdat het bedrijf van zijn personeel vraagt om zichzelf voor te dragen als promotiekandidaat, zo schrijft Williams. En vrouwen zijn veel minder geneigd om aandacht te vragen voor wat ze bereikt hebben.
Als het systeem dus van het personeel vraagt om op te scheppen over zichzelf, dan moeten de kandidaten ook handreikingen krijgen om ‘in gelijke mate op te kunnen scheppen’ met hun collega’s. Google deed dat door vrouwen workshops te bieden hoe en wanneer zelfpromotie in te zetten en dat bleek te werken.

4. Licht beoordelingsverslagen door

Een ander voorbeeld noemt Williams in het bedrijf die de persoonsgegevens van beoordelingsverslagen afhaalde en ze hardop voorlas aan medewerkers. Het personeel werd gevraagd alert te zijn op seksistisch taalgebruik. Voorafgaand de meeting kregen zij te horen dat de organisatie de beoordelingsverslagen wilden verbeteren, en introduceerde het personeel met vier doordringende vormen van bevooroordeling. Accountantsbureau Ernst & Young liet deze gespreksverslagen lange tijd door buitenstaanders controleren op vooroordelen, zodat medewerkers van dezelfde kwaliteit ook gelijk beloond werden. (Bron: Harvard Business Review / Inc.com)

Lees ook: 3 tips: verbeter het beoordelingssysteem
Lees ook: Wanneer is kritische functioneringsbeoordeling pesterij?

 

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels