nieuws

Misbruik van lage bijtelling

Instroom

De helft van de hybride leaserijders maakt misbruik van de lage bijtelling.

Misbruik van lage bijtelling

Het overgrote aandeel werknemers dat een plug-in hybride leaseauto (PHEV) heeft, gebruikt de elektrische functie te weinig. Ruim de helft rijdt 80 procent van hun kilometers op benzine, terwijl zij wel kunnen profiteren van de lage bijtelling van hun soort leaseauto. Dat blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij Alphabet.

Werknemer kiest voor lage bijtelling

Veel mensen kiezen voor een PHEV-auto omdat deze een lage bijtelling heeft. Deze bijtelling is lager, omdat dit type auto bij juist gebruik het milieu minder belast. Het onderzoek van Alphabet laat echter zien dat slechts een beperkt aantal PHEV-leaserijders de auto ook daadwerkelijk op de juiste manier gebruikt.
De lage bijtelling stond in de belastingplannen voor 2016 van staatssecretaris Wiebes (Financiën) onder druk. Toch nam Wiebes het leaseplan van werkgeversorganisaties over, om werkgevers en milieu te sparen. Nu blijven er vier percentages over waarin de bijtelling wel iets omhoog gaat, maar niet zo hoog als in het oorspronkelijke leaseplan. Lees meer over de nieuwe bijtellingspercentages en gevolgen van het leaseplan in het artikel Nieuwe bijtelling leaseauto: dit moet HR weten.

Hybride leaserijder past niet bij zijn auto

Het probleem van de hybride leasearijders vaak te herleiden tot het feit dat het type PHEV-auto niet aansluit op het gedrag van de berijder. Om dit probleem in de toekomst te voorkomen biedt de leasemaatschappij werkgevers de online tool eMobility, die het juiste gebruik van PHEV-auto’s moet stimuleren.
Het instrument brengt de mobiliteitsbehoefte van werknemers in kaart en houdt hierbij rekening met rijsnelheden, laadmogelijkheden en rijgedrag. Werkgevers kunnen zo bepalen of de werknemer in de praktijk voldoende elektrisch kan rijden om in aanmerking te komen voor de gekozen PHEV. Bovendien sluit de tool van Alphabet aan op de plannen van staatssecretaris Wiebes om PHEV-leaserijders die amper elektrisch rijden in kaart te brengen.
Anne Brons, director marketing en business development bij Alphabet: “De eMobility tool kan ondersteuning bieden in de toekenning en bij het maken van financiële afspraken tussen werkgever en werknemer om mogelijk misbruik te voorkomen. Wat reëel is, is door Alphabet per auto bepaald.”

TIP: Lees meer nieuws over salaris- en belastingszaken op het platform Over Salarisadministratie.

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels