nieuws

Mogelijk toch banen weg bij KLM

Instroom

KLM gaat de komende vijf jaar 700 miljoen euro bezuinigen. Daar staat volgens topman Pieter Elbers een investering van circa 550 miljoen euro tegenover. Maar de re-organisatie kan ook banen gaan kosten.

Mogelijk toch banen weg bij KLM

Of de re-organisatie banen gaat kosten, en zo ja hoeveel is nog niet duidelijk. Elbers zei dat er nog “geen banenaantal” is. “Zorgvuldigheid is belangrijker dan snelheid. Als het gaat om banen doen we dat op een zorgvuldige manier.” KLM stopt in ieder geval wel direct met het aannemen van Nederlands cabinepersoneel.

Ook de instroom van Aziatisch cabinepersoneel is direct gestopt. Het luchtvaartbedrijf heeft zowel Nederlands als Aziatisch personeel, verenigd in de Asian Cabin Crew, in dienst. Verder gaat onderhoudslocatie Hangar 10 per 2016 dicht, vanwege overcapaciteit. Het personeel daar wordt zeer waarschijnlijk herplaatst binnen het bedrijf.

De aankondiging van KLM is opvallend. Net een maand geleden betitelde een woordvoerder verhalen in de media dat er plannen liggen om duizenden banen te schrappen of uit te besteden als “volledig uit de lucht gegrepen”.

Efficiënter werken

Werknemers van KLM moeten volgens Elbers “efficiënter” gaan werken om de marges op te krikken. Het bedrijf gaat een ‘productiviteitstarget’ hanteren van 4 procent. “We zullen met elkaar 4 procent harder moeten werken”, zo verduidelijkte hij. Hoe deze doelstelling intern vertaald wordt binnen het concern blijft onduidelijk. “Dat gaan we met de bonden bespreken”, aldus de bestuurder. De cao-onderhandelingen beginnen binnenkort.

KLM heeft last van luchtvaarders uit de Golfregio en prijsvechters. Maar ook traditionele partijen als Lufthansa en British Airways zitten de onderneming dwars. “Zij hebben enkele jaren geleden een grootschalig verandertraject ingezet waardoor ze nu sneller, beter en goedkoper zijn”, aldus Elbers. Niets doen is volgens de topman dan ook geen optie, waarbij hij sprak van een mix van initiatieven die moeten worden gelanceerd.

Onderhandelingen

KLM onderhandelt in december met de bonden over nieuwe cao’s. Daarbij zal gezocht worden naar manieren om de kosten verder omlaag te brengen, zo heeft de luchtvaartmaatschappij herhaaldelijk laten weten. Onderhandelaar Polders van CNV vindt dat KLM eerst duidelijk moet maken waar in de organisatie het probleem precies zit. “Wij gaan niet alle 30.000 medewerkers over één kam scheren”, zei hij. Ook wil Polders weten hoe de kosten bij KLM zich verhouden tot die van concurrenten als IAG en Lufthansa.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels