nieuws

Zo vindt u online de perfecte nieuwe werknemer

Instroom

Stap voor stap: zo vindt u in het enorme aanbod op sociale media de perfecte kandidaat voor iedere functie.

Zo vindt u online de perfecte nieuwe werknemer

Dankzij de toegenomen technologische mogelijkheden – denk alleen al aan de sociale media –lijkt het gemakkelijker geworden om mensen te vinden. Maar voor wie niet weet hoe te zoeken is het aanbod van de mensen via alle sociale media mega. Je moet dus weten waar je moet zoeken, stelt Marloes Delgijer, e-cruiter bij Compagnon.

Stel: een uitgeverij is op zoek naar een nieuwe eindredacteur. Als die opdracht bij Marloes Delgijer binnenkomt, gaat ze meestal eerst op zoek met de ‘ambachtelijke zoekmethode’: Google. Ze begint de zoektocht met de volgende woorden: ‘Site: nl.linkedin.com’ en daarna: ‘redacteur OR Journalist OR Eindredacteur.’ Ze legt uit waarom: “In het eerste gedeelte van de zoekterm geef ik aan in welke website ik wil gaan zoeken. In dit geval is dat LinkedIn, maar je kunt ook zoeken in de database van andere Nederlandse sites als WordPress of Prezi, de website voor presentatiesoftware. Als ik wil zoeken naar opgeslagen cv’s, typ ik hier de zoekterm ‘filetype doc OR filetypes doc’ in. Dan ga je zoeken in alle opgeslagen documenten op het internet.”

Delgijer geeft vervolgens in de zoekterm aan naar welke functie ze op zoek is. “Zorg dat je altijd een paar synoniemen voor de functietitel paraat hebt. Typ dus niet alleen ‘eindredacteur’ in, maar kies voor ‘redacteur OR journalist OR eindredacteur’. Op die manier krijg je meer specifieke zoekresultaten.” De zoekterm is nog steeds vrij algemeen en levert te veel resultaten op. Delgijer adviseert daarom een aantal specifieke woorden toe te voegen, bijvoorbeeld de namen van de bedrijven waar de kandidaat vandaan moet komen of een aantal specifieke eisen uit de functieomschrijving. Dan krijg je een zoekterm als deze: ‘site: nl.linkedin.com Redacteur OR Journalist OR Eindredacteur AND Kluwer OR Sanoma AND Master’.
“De kandidaten moeten dan bij de uitgeverijen Kluwer of Sanoma werkzaam zijn én een masteropleiding gedaan hebben.” Deze zoekterm levert 880 resultaten op en dat is nog tamelijk veel. “Het leuke van een zoekterm is dan ook dat je nog verder kunt specificeren. Je moet er een beetje mee spelen, bijvoorbeeld door een gebied toe te voegen waar de kandidaat vandaan moet komen”, zegt Delgijer. Uiteindelijk ziet de zoekterm er dan zo uit: ‘site: nl. linkedin.com Redacteur OR Journalist OR Eindredacteur AND Kluwer OR Sanoma AND Master AND ‘Utrecht area’.’
Deze zoekterm levert nog slechts 147 resultaten op. Delgijer: “Op deze manier bespaar je jezelf een hoop leeswerk.”

Naast het ‘ambachtelijke zoeken’ via Google kunnen recruiters tegenwoordig ook prima zoeken via LinkedIn. Vrijwel iedereen heeft hier inmiddels wel een profiel op staan en dat is goed nieuws voor de recruiters. “Via LinkedIn Advanced Search kun je bijvoorbeeld selecteren op het aantal jaren werkervaring. Dat lukt met Google niet echt. Daarnaast heeft LinkedIn handige personennetwerken. Ik ben zelf bij een aantal groepen aangesloten waar ik mensen kan vinden voor vacatures: techneuten, consultants, marketeers, ICT’ers, studenten”, vertelt Delgijer.
Daarnaast zijn er nieuwe technologieën beschikbaar die verschillende websites met elkaar integreren. Op www.recruitin.net kan je bijvoorbeeld keywords invullen en op locatie zoeken. Via deze zoekmachine kun je zoeken in LinkedIn, Google en een aantal verzamelsites van cv’s.
Na een zoektocht heeft Marloes Delgijer een lijst met geschikte kandidaten beschikbaar. “Maar daarmee ben je er nog niet, want je moet die kandidaten ook gaan benaderen. Ze zitten vaak in een hele mooie functie en dan moet je ze los zien te weken met een verhaal waar ze nooit eerder over nagedacht hebben. Onlangs hadden we bijvoorbeeld een detailhandelsbedrijf als klant en daarvoor moesten we een aantal kandidaten benaderen die nog nooit op het idee waren gekomen om bij zo’n bedrijf te gaan werken.”

Bedrijven kunnen ook heel goed zelf actief op zoek gaan naar goede kandidaten. Volgens Compagnon-directeur Frank Roders komt dat met name omdat de arbeidsmarkt compleet transparant is geworden in de afgelopen jaren. “Vroeger was het een kwestie van een vacature plaatsen en maar zien wat er gebeurt. Ik gebruik dan altijd het voorbeeld van FC Barcelona dat een nieuwe spits zoekt. Ze zetten de functie op een jobsite en hopen dan maar dat Messi zich aanmeldt. Dat gebeurt meestal niet.”
Zo ongeveer 85 procent van de arbeidsmarkt is namelijk niet actief op zoek naar een baan. “Als je een vacature plaatst, ben je afhankelijk van de 15 procent die wel op zoek is. Als je als bedrijf zelf actief op zoek gaat, kan je ook zoeken binnen de andere 85 procent. Dat kan tegenwoordig, omdat vrijwel iedereen online vindbaar is. Er is een wereldwijde database.”
Omdat het vakgebied zich zo ontwikkelt en niet elke recruiter de kennis en vooral de tijd beschikbaar heeft om de juiste kandidaten te vinden, kan het handig zijn om die zoektocht uit te besteden. Daarvoor kunnen bedrijven terecht bij recruitmentbureaus als Compagnon. “Voor kleine organisaties en middelgrote bedrijven kunnen wij het recruitment volledig overnemen”, aldus directeur Frank Roders. “Het bedrijf stelt zelf een strategie vast en kiest een kandidaat, maar alle stappen daartussen nemen wij voor onze rekening. Denk bijvoorbeeld aan het zoeken via internet, het screenen van de kandidaten en het doen van telefonische intakes.”
Grote organisaties komen ook bij Compagnon. Die hebben vaak behoefte aan een aanvulling op hun eigen recruitmentafdeling. “Dan besteden ze een deel van het proces aan ons uit en zoeken wij onder hun naam naar nieuwe kandidaten. Op zo’n moment zijn we eigenlijk de flexibele schil van hun recruitmentafdeling.”
Als recruiter bij Compagnon moet je niet alleen op de hoogte zijn van de functieomschrijving die het bedrijf aanlevert, maar ook informatie hebben over de organisatie zelf. Frank Roders: “Je moet antwoord kunnen geven op alle vragen, zodat je de kandidaat kunt overtuigen van het belang van de functie. Met alleen zoeken kom je er uiteindelijk niet.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels