nieuws

Is iemand die spelfouten maakt wel competent?

Instroom

Driekwart twijfelt aan competenties van personen die schrijffouten maken. Hoeveel mensen vinden dat ze foutloos schrijven?

Is iemand die spelfouten maakt wel competent?

72% van de hoogopgeleide Nederlanders ziet op het werk vaak tot regelmatig spelfouten voorbij komen. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van taalinstituut Taal in het Bedrijf. De grote meerderheid van deze fouten (63%) zit in het verkeerd gebruiken van d’s en t’s in werkwoordsvormen.Nederlanders storen zich het meest aan fouten in zakelijke teksten als e-mails, plannen en verslagen (35%). Spelfouten in kranten of magazines (24%) en fouten in cv’s en sollicitatiebrieven (15%) staan op de tweede en derde plaats.

De meerderheid van hoogopgeleide Nederlanders is tevreden over hun eigen beheersing van de Nederlandse taal. Meer dan de helft (52%) geeft aan foutloos te schrijven. Over de mensen in hun werkomgeving zijn zij een stuk minder positief. Slechts 13% van de ondervraagden komt geen fouten tegen in teksten van collega’s en zakenpartners. 74% twijfelt over het aangaan van een zakelijke relatie met iemand die schrijffouten maakt in het Nederlands.

Verantwoordelijkheid bij de werkgever

Over de reden dat Nederlanders veel spelfouten maken zijn de meningen verdeeld. De meeste hoogopgeleiden denken dat het mensen simpelweg niet uitmaakt dat ze fouten maken (47%). Andere Nederlanders zien de complexiteit van de Nederlandse taal, de slechte kwaliteit van het onderwijs, regelmatige veranderingen in spelling en grammatica en de invloed van straattaal en slang als belangrijkste redenen.

Over één ding zijn bijna alle hoogopgeleide Nederlanders het wel eens: 82% vindt dat inwoners van ons land de eigen taal beter moeten leren en een opvallend groot deel hiervan (73%) vindt dat de werkgever een cursus moet aanbieden om de kwaliteit van geschreven teksten binnen het bedrijf te verbeteren. 29% vindt zelfs dat deze cursus verplicht moet zijn. Daarnaast is 21% van mening dat een taaltoets moet worden opgenomen als een vast onderdeel van het sollicitatieproces.

TIP: Hoe is uw spelling? Test het op managementsupport.nl (tweede scroll)

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels