nieuws

Beloning: wanneer is het genoeg?

Instroom

Werknemers zijn over het algemeen niet tevreden met hun beloning. Wanneer is dat een reden om op te stappen?

Beloning: wanneer is het genoeg?

Werkgevers moeten een magere 4,6 incasseren als het gaat om de waardering die volgens werknemers spreekt uit de beloning. Traditioneel scoort salaris al jaren laag in medewerkersonderzoek, volgens onderzoeksbureau Effectory. Dat dit cijfer nu nog verder is gekelderd heeft er volgens Guido Heezen, directeur van Effectory, onder andere mee te maken dat medewerkers door vele ontslagen hetzelfde werk moeten met minder mensen: de werkdruk gaat enorm omhoog.

Tegelijkertijd is beloning geen issue voor medewerkers, merkt Heezen op. Zaken als werkdruk, werksfeer en regelvrijheid bepalen voor het grootste deel of medewerkers betrokken, bevlogen en tevreden aan het werk zijn, zo blijkt uit de medewerkersonderzoeken die Effectory uitvoert. Heezen: “Tótdat de beloning te laag is: dan wordt het opeens enorm belangrijk.”

Maar wat is dan een ‘eerlijke beloning’? Een beloning die zowel de organisatie als de werknemer tevreden stelt? Daarin zijn volgens Heezen drie lijnen te trekken. Onderbetaling is de ondergrens. Werknemers weten dat zij met dezelfde baan elders altijd meer zullen verdienen. Niet ver daarboven ligt een marktconforme beloning. Medewerkers weten dat zij in een zelfde functie met dezelfde ervaring en workload ongeveer hetzelfde zullen verdienen als bij hun huidige werknemer.

Salaris: gouden handboeien

Ver daarboven ligt de bovengrens: de kans dat een werknemer voor dezelfde functie hetzelfde salaris ontvangt bij een andere organisatie, is miniem. Dat lijkt misschien aantrekkelijk, maar hiermee snijdt een werkgever zichzelf in de vingers. Het creëert gouden handboeien en beperkt de doorstroom in het personeelsbeleid.

Lees ook: bonus geen invloed op prestaties bedrijf
Lees verder PW De Gids Vakbase: bijzondere beloningen op een rij

Al zitten werkgevers het liefst tussen marktconform en de bovengrens in, marktconform belonen is genoeg, stelt Heezen. Voor medewerkers is een hoge beloning wel plezierig, maar voor organisaties is het onnodig duur en in huidige situatie kunnen veel werkgevers dit zich niet veroorloven. “Een correcte beloning is een voorwaarde”, zegt Heezen. “Als die eenmaal eerlijk is vastgesteld, kun je je als organisatie richten op zaken als werksfeer, ontwikkelingsmogelijkheden en arbeidsomstandigheden. Zaken die écht het verschil maken voor de bevlogenheid van je medewerkers.”

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels