nieuws

3 tips: zo bepaalt HR een ‘eerlijke beloning’

Instroom

Een correcte, eerlijke beloning is een basisvoorwaarde om medewerkers zich gewaardeerd te laten voelen. Maar hoe bepaalt je of de beloning ‘eerlijk’ is? 3 tips voor HR

3 tips: zo bepaalt HR een ‘eerlijke beloning’

Voor medewerkers is een hoge beloning plezierig. Voor veel organisaties is het in de huidige situatie echter onnodig duur en een niet te veroorloven luxe. ‘Een correcte beloning is een voorwaarde voor medewerkers´, zegt Guido Heezen, directeur van onderzoekbureau Effectory, dat medewerkeronderzoek uitvoert. ‘Als die eenmaal eerlijk is vastgesteld, kun je je als organisatie richten op zaken zaken die écht het verschil maken voor de bevlogenheid van je medewerkers.’ Maar bepaalt HR of de beloning loon ‘eerlijk’ is? Heezen geeft tips.

1. Let op signalen over de beloning

Er zijn een aantal geschikte momenten waarop HR goed kan bepalen hoe de beloningen in de organisatie ervoor staan. Bijvoorbeeld bij het in dienst nemen van een nieuwe medewerker. Werving-en-selectiebureaus weten goed wat de nieuwe medewerker waard is op de markt en wat marktconform is voor zijn of haar functie.
Een ander moment zijn eventuele klachten over de beloning die naar voren kunnen komen in medewerkeronderzoek. In de beoordeling hiervan gaat HR vaak de fout in, ziet Heezen. HR neem het eigen medewerkersonderzoek namelijk vaak als uitgangspunt om te beoordelen of het loon ‘klopt’, door de vergelijking te maken met andere cijfers zoals werksfeer. Hierdoor wordt beloning onnodig vaak aangepakt. Beloning krijgt namelijk traditioneel een laag cijfer van medewerkers, momenteel is dat een 4,7, zo blijkt uit cijfers over beloning uit onderzoeken van Effectory.
Belangrijker dan te kijken naar het lage cijfer dat gegeven wordt aan beloning, is het om te kijken naar de vergelijking met de benchmark: hoe scoort de organisatie op beloning in vergelijking met andere, soortgelijke organisaties? Heezen: ‘Dan pas weet je of het aandacht verdient of niet.’ Eerder betoogde Heezen al dat een marktconforme beloning voldoende is.
HR denkt dat lage cijfer vaak omhoog te krijgen door het salaris te verhogen. Maar zo gaat het voorbij aan zaken die veel belangrijker zijn voor de betrokkenheid en bevlogenheid van werknemers zoals werkdruk, regelvrijheid en sfeer tussen collega´s, meent Heezen. Denkt een werkgever er aan om de beloningen omhoog te gooien, dan kan hij dat geld beter investeren in dit soort zaken.
Heezen noemt een voorbeeld uit eigen keuken. Bij Effectory kan elke medewerker na elk functionerings- of beoordelingsgesprek bij HR een cadeaubon ophalen ter waarde van 50 euro, die hij aan een collega geeft die het het afgelopen trimester volgens hem goed heeft gedaan. ´Dat kost 7500 euro per trimester, maar het levert zó veel op: een medewerker loopt na zo´n compliment twee weken te stralen.´

Lees ook in het artikel Belonen zonder het salaris te verhogen – 5 tips

2. Doe een fictieve prikbordcheck met beloningen

Het mooiste zou zijn als je beloning van alle medewerkers in de kantine aan het prikbord zou ophangen en dat dit geen scheve gezichten trekt bij het personeel. Dit werkelijk uitvoeren is niet altijd haalbaar, maar het moet wel de intentie zijn van het management, zegt Heezen. Als HR het gevoel heeft dat het wél scheef zit, dan moet er iets gebeuren. ‘Veel organisaties werken met salarishuizen. Het is belangrijk dat deze kloppen en marktconform worden gehouden. Het regelmatig toetsen van het salarishuis met de beloningsonderzoeken van bijvoorbeeld Human Capital Group of Intermediair kunnen hierbij een goede leidraad zijn. Bij grote verschillen is het belangrijk dat HR het salarishuis bijstelt of voor bepaalde functies een loonstop invoert.’

3. Licht elke beloning persoonlijk toe

In sommige branches wordt het loon gebaseerd op de cao, maar in sectoren als de zakelijke dienstverlening heeft beloning vooral te maken met de toegevoegde waarde van de medewerker.´Dan is het belangrijk dat een medewerker voelt dat er over zijn loon is nagedacht, dat er zorgvuldig naar gekeken is´, zegt Heezen. ´Dat de loonsverhoging bij wijze van spreken niet in zijn postvak wordt gedumpt. Dan voelt hij zich een nummertje. Hij moet voelen dat er rekening is gehouden met zijn waarde, zijn achtergrond. HR moet kunnen zeggen: alles overwegend vinden wij dit een faire beloning voor jou.´

Wat zeggen cao’s over de beloning? Lees meer op PW De Gids Vakbase.

 Vragen over beloning en de salarisstrook? Lees het boek Belonen in 100 vragen

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels