nieuws

Wat maakt u de beste werkgever in Europa?

Instroom

De medewerkers in Nederland hebben meer vertrouwen gekregen in hun werkgever, blijkt uit onderzoek van Great Place to Work. Maar wat maakt een werkgever tot de beste? Lef en toekomstvisie zijn cruciaal.

Wat maakt u de beste werkgever in Europa?

De Beste Werkgevers van Europa zijn de afgelopen vijf jaar steeds beter geworden, zo blijkt uit het onderzoek Working on the Human Touch: 100 Best Workplaces in Europe 2014, dat Great Place to Work heeft gepubliceerd. Het rapport signaleert vooral een stijging van de mate vertrouwen, plezier en trots, (Trust Index) van de medewerkers werkzaam bij de Beste Werkgevers in Europa.

Beste werkgever

Great Place to Work heeft ook de jaarlijkse lijst van Beste Werkgevers in Europa bekendgemaakt. Deze lijst is gebaseerd op meer dan 2.300 organisaties die meer dan 1,5 miljoen medewerkers representeren. Wie staat er bovenaan? Microsoft is de beste multinationale organisatie in Europa. David Consulting (een adviesbureau op het gebied van technologie uit Frankrijk) heeft de hoogste notering bij de ‘grote’ organisaties. De Zweedse organisatie Cygni heeft de eerste plek behaald in de categorie ‘kleine  en medium’ organisaties.

Niet alleen de topscorers, maar heel Europa kan trots zijn, stellen de onderzoekers.  Ze analyseerden de scores van de Beste Werkgevers in de meeste Europese landen van de afgelopen vijf jaar en richtten zich vooral op de mate van vertrouwen die medewerkers hebben in het management en de organisatie. “Vertrouwen is de basis voor het zijn van een ‘Great Workplace’ en een cruciale factor voor de betrokkenheid van medewerkers en het behalen van organisatiedoelstellingen. Dit rapport toont aan dat in de meeste landen de mate van vertrouwen bij de Beste Werkgevers gestegen is. Een paar landen laten zelfs een sterke stijging zien. In geen enkel land is de mate van vertrouwen gedaald.” Een opvallende trend is dat de Beste Werkgevers in Europa, in vergelijking met die in Latijns-Amerika en de VS, de hoogste Trust Index score hebben. Maar niet alleen scoort Europa het hoogst, het is ook de enige regio waar een toename van de mate van vertrouwen is waargenomen. In de andere twee regio’s laten een lichte daling zien op de Trust Index.

Vertrouwen

De scores van Beste Werkgevers op het gebied van vertrouwen, trots en plezier, zijn de afgelopen vijf jaar in Nederland stabiel gebleven. De Trust Index score vertoont echter een lichte stijging. Hadden de beste werkgevers in Nederland nog een gemiddelde Trust Index score van 80.9 in 2009/10, nu, is dat cijfer 81.4 in 2013/14. Waar halen Europa’s Beste Werkgevers hun voordeel uit? Volgens Erik van Riet, topman van Great Place to Work Nederland, uit het  steeds verbeterende bedrijfsklimaat. “De meeste Europese organisaties beginnen nu pas aan een transitie: van een defensieve ‘bunker’-mentaliteit vanwege de economische crisis vanaf 2008, naar een toekomstgerichte visie. De prioriteiten van veel van organisaties met een ‘defensieve’ mentaliteit blijken zich vaak te beperken tot korte-termijnprogramma’s, zoals het faciliteren van personeel om flexibel te kunnen werken. De beste werkgevers daarentegen hebben een toekomstgerichte visie. Zij nemen de verantwoordelijkheid om te zorgen voor het welzijn van de medewerkers en andere stakeholders, en zij leggen de lat hoog om organisatie successen te bereiken. ‘De verandering is van ‘overleven’ naar ‘leven’. Het is nog niet ‘genieten’, maar het is alvast een volgende, goede stap vooruit.”

Volgens Van Riet, zijn de nieuwe strategieën van de Beste Werkgevers vaak gedurfd en houden ze rekening met alle stakeholders, méér dan alleen de medewerkers, consumenten en aandeelhouders. Bijvoorbeeld, de nummer 1 in Nederland op de lijst van Small & Young Enterprises is Tony’s Chocolonely. Deze organisatie heeft als missie kinderslavernij uit te roeien in de wereldwijde cacaoindustrie. “Deze Beste Werkgever spreekt niet over social responsibility”, zegt van Riet, “ze doen het”.

Volgens de onderzoekers doen de Beste Werkgevers van Europa steeds meer om hun medewerkers als mens te behandelen, niet uitsluitend als medewerkers. Ze zien de medewerkers niet meer als radertjes in een machine, maar faciliteren ook  maatwerk voor elke medewerker. Bijvoorbeeld bij Cygni worden medewerkers gevraagd met welke technologieën zij willen werken, op welke sector zij zich willen focussen en waar zij willen werken. “Medewerkers kunnen ook zelf hun werktijden bepalen en hun individuele voorwaarden kiezen. Deze gepersonaliseerde aanpak met betrekking tot werk, gecombineerd met frequente sociale bijeenkomsten en een jaarlijkse skitrip met de gehele organisatie, zorgt ervoor dat de medewerkers op persoonlijke wijze en met warmte worden benaderd”, zegt de CEO van Cygni Jon Persson. “Niemand wil alleen maar een nummer zijn in een budget of een spreadsheet, iedereen wil gezien en gewaardeerd worden.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels