nieuws

HR: employer branding moet anders!

Instroom

De huidige employer branding is vooral onaantrekkelijk en verwarrend en trekt niet de juiste mix van talenten aan. In plaats van bijzonder goede, trekt het vooral véél sollicitanten aan. Tijd voor verandering.

HR: employer branding moet anders!

Dat blijkt uit onderzoek van het Britse adviesbureau CEB onder ruim 2000 recruiters en employer brand-medewerkers in Noord-Amerika, Azië, Australië, Europa en het Midden-Oosten. CEB constateerde dat werkgevers onder toenemende druk staan om nieuwe typen talenten aan te trekken.

Employer branding: kwantiteit versus kwaliteit

Meer dan driekwart van de ondervraagde bedrijven investeerden de afgelopen drie jaar in hun employer brand. Dat doen organisaties om zichtbaar te worden in de markt en de beste talenten aan te trekken. Maar slechts een kwart van de sollicitanten die de bedrijven hiermee aantrokken kwam in de buurt van het talentniveau dat werd gezocht.

De hoeveelheid sollicitanten voor open vacatures steeg daarentegen in dezelfde periode met 33 procent. Dit betekent dat werkgevers simpelweg meer, maar niet betere mensen hebben aangetrokken met hun employer brand initiatieven. Waarom wordt employer branding eigenlijk steeds belangrijker? Lees het op PW De gids Vakbase.

Employer brands: ‘universeel onaantrekkelijk’

Twee derde van de respondenten zeggen meer kandidaten aan te trekken uit nieuwe markten in vergelijking tot drie jaar geleden, door de toenemende globalisering. En terwijl werkgevers veel vele pogingen doen om bekend te staan als ‘great place to work’ in relatief nieuwer markten, de huidige emplyer brand initiatieve en massacommunicatiekanalen zijn volgens CEB ‘universeel onaantrekkelijk’ voor werknemers wereldwijd.

Een van de ondervraagden in het onderzoek sprak zijn zorgen uit over het mislopen van het doel van de employer branding: ‘Ons employer brand spreekt het talent dat we juist hard nodig hebben niet aan.’ Jean Martin, executive director bij CEB: ‘Werkgevers staan voor grotere uitdagingen dan ooit: zij moeten de juiste mix van talent aantrekken, juist nu op het moment dat bedrijven weer van overlevingsmodus naar groeimodus gaan.’

Klus voor HR: niet aantrekken maar informeren

Het CEB adviseert bedrijven de focus te verleggen van een employer brand bouwen dat voor iedereen aantrekkelijk is, naar een modus waarin ze sollicitanten helpen een goed geïnformeerde keuze te maken of ze bij het bedrijf en de functie passen.

‘Werkgevers kunnen simpelweg niet meer wegkomen met wat ze altijd gedaan hebben. Branding op de huidige manier zorgt alleen maar voor hoofdpijn voor het HR-team dat door de enorme hoeveelheden cv’s van ongeschikte kandidaten heen moet spitten. Organisaties moeten stoppen met het nastreven van het doel om voor iedereen aantrekkelijk te zijn. In plaats daarvan moeten ze een principe hanteren waarbij ze de beste kandidaten lokken, en de rest wegsturen.’

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels