nieuws

Rotterdam vertraagt uitkeringsaanvragen

Instroom

Wie een uitkering aanvraagt bij de sociale dienst Rotterdam, moet rekening houden met een lange wachttijd en moeizame communicatie. Ondanks beloofde verbetering houden problemen aan.

Rotterdam vertraagt uitkeringsaanvragen

3 op de 10 telefoontjes wordt niet opgenomen, en in 2 op de 10 gevallen worden cliënten niet teruggebeld. Daarbij wordt de termijn voor het aanvragen van een uitkering in 2 op de 10 gevallen overschreden. Dat blijkt uit den rapport van de gemeentelijk ombudsman Anne Mieke Zwaneveld.

Aanleiding voor het rapport was een klacht over de aanvraag van een uitkering en toeslagen. ,,Daardoor bleef een gezin maandenlang verstoken van inkomen en werd daardoor tot absolute wanhoop gedreven”, stelt de ombudsman.

,,De spanningen liepen zo hoog op, dat dit tot onbeheerste reacties van de man leidde en vervolgens tot onbehoorlijk en onprofessioneel gedrag van de behandelende ambtenaren’‘, schrijft Zwaneveld over de sociale dienst die nu Werk en Inkomen heet.

Het aantal nieuwe WW-uitkeringen liep in 2013 op tot een recordaantal van 613.200. UWV-voorzitter Bruno Bruins noemde de arbeidsmarktsituatie in april ”onverminderd zorgelijk, ondanks voorzichtige tekenen van economisch herstel”.

Zwaneveld doet een dringend beroep op het college van burgemeester en wethouders om de ,,grote voorraad niet afgehandelde aanvragen te bekijken.” In de gevallen waarin de beoordeling van de aanvraag te lang duurt dient – in overeenstemming met de wet – een voorschot te worden uitgekeerd, vindt ze. (ANP)

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels