nieuws

‘Flexwerk moet je ook plannen’

Instroom

Flexibele arbeid zal meer gemeengoed worden, meent Michel Verdoold, directeur HR bij Yacht. Het ad hoc inhuren van flexpersoneel is verleden tijd. “Ook bij flexwerkers moet je vooruitkijken.”

‘Flexwerk moet je ook plannen’

Ook Yacht, een Randstad-organisatie die professionals detacheert en op vaste basis bij klanten plaatst, heeft last gehad van de crisis. “We lopen wat cyclus betreft altijd iets achter de uitzendmarkt aan, maar ook voor ons trekt de markt weer aan. Dat betekent dat we nieuwe medewerkers kunnen aannemen. Er werken hier nu circa 2000 op vaste en flexibele basis, dus dat worden er meer”, aldus HR-directeur Michel Verdoold, tevens algemeen directeur van FunktieMediair, in PW De Gids nummer 9.

Flexibilisering

Hoe ziet Verdoold de toekomst van flexibilisering?  “Om te beginnen zet deze trend door. Bedrijven zullen wendbaarder moeten worden, zodat ze sneller kunnen inspelen op veranderingen. Flexwerkers zijn daarbij onmisbaar. De regering heeft weliswaar beleid opgesteld met de intentie om flexwerk te beperken, maar dat houdt geen stand. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Zowel werkgevers als werknemers hebben er immers baat bij. Met de toenemende flexibilisering van arbeid, veranderen ook de werkplekken. Wat nog niet zo lang geleden Het Nieuwe Werken heette, is nu al in veel organisaties realiteit. De nieuwe generaties medewerkers willen bovendien op een serieuze en volwassen manier worden aangestuurd. Dat betekent dat ze veel vrijheid en verantwoordelijkheden krijgen om hun werk naar eigen inzicht in te vullen. Aan organisaties de uitdaging om te zorgen voor verbinding zodat zzp’ers en andere flexwerkers zich wel degelijk betrokken voelen bij de organisatie.”

Flexwerk strategisch plannen

Volgens Verdoold vergeten bedrijven echter dat flexwerk ook een kwestie van plannen is. “Ze moeten veel meer vooruit kijken en denken dan ze voorheen deden. Het loont om ook flexpersoneel strategisch te plannen. Dat wil zeggen dat bedrijven goed moeten nadenken met welke partners ze willen samenwerken, moeten weten wat ze willen en wat flexwerk daarbij voor hen kan betekenen. Maar ook moeten ze vragen beantwoorden als: welke waarden zoek ik in mijn medewerkers? Welke competenties? Is het een strategische functie en vooral ook: wat hebben we nú nodig? Als al dit soort vragen wordt beantwoord wordt duidelijk welke deel van je medewerkersbestand je het beste kunt flexibiliseren en welk deel niet. De tijd dat flexibel werken ad hoc werd ingevuld, is verleden tijd.”

Verdoold heeft een duidelijke visie hoe bedrijven voordeel kunnen halen uit flexibel personeel.  “De kunst is om niet alleen wendbaarheid te creëren in tijdelijke rollen binnen een organisatie maar vooral in permanente niet-strategische functies. Als je in die functies extra kennis binnenhaalt, kan dat een bedrijf veel voordeel bieden. “

Lees het volledige artikel in PW De Gids 9.

 

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels