nieuws

Bent u al voorbereid op krapte?

Instroom

Werkgevers kunnen dit jaar voor tientallen functies knelpunten in de werving verwachten. Wat kan HR doen om niet met lege handen te staan?

Bent u al voorbereid op krapte?

Randstad heeft een lijst gepubliceerd met de meest kansrijke beroepen in 2015.  Hieronder vallen functies als medewerker klantenservice, software engineer, financieel medewerker en helpdeskmedewerker. Werkgevers zullen voor de vervulling van deze functies mogelijk een tandje bij moeten zetten. Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt bij Randstad: “Doen ze dat niet, dan hobbelen ze straks achter de feiten aan.”

Hoe kan HR op mogelijke krapte inspelen?

“In Nederland moeten we veel beter kijken naar hoe we jongeren voorbereiden op de arbeidsmarkt. Werkgevers moeten zich ervan bewust zijn dat ze zelf een rol hebben. Je moet samenwerken met het onderwijs, jongeren laten zien wat je doet en ze veel sneller in je bedrijf halen. In de techniek en ICT zie je daarvoor al steeds meer initiatieven ontstaan. Zo is er een technisch bedrijf dat aanwezig is bij popconcerten en daar laat zien welke mooie dingen ze maken. Ik ken ook een bedrijf dat probeert jongeren al gedurende hun studie binnen te halen. Daarvoor zetten ze dan eigen jonge werknemers in. Wat de jonge generatie overigens belangrijk vindt is wat ze bij jouw bedrijf kunnen leren. Ze willen niet ergens dertig jaar blijven, maar zich graag ontwikkelen, zodat ze zichzelf kunnen redden op de arbeidsmarkt.

Tip! Lees ook HR Trends 2015: Anticiperen op de arbeidsmarkt

Wanneer ben je als werkgever aantrekkelijk?

“Het aanbod op de arbeidsmarkt is tegenwoordig diverser en je kan als werkgever voor verschillende groepen aantrekkelijk zijn. Werknemers kun je niet allemaal meer hetzelfde aanbieden. Werkgevers die zich realiseren dat gelijke monniken gelijke kappen niet meer opgaat, hebben een voorsprong.  Er is sprake van een nieuwe wederkerigheid: wat is voor mij aantrekkelijk aan jou en wat vind jij aantrekkelijk aan mij? Er zijn nog steeds werknemers die op de arbeidsmarkt zoeken naar een baan voor het leven. Die banen worden weinig meer aangeboden, maar doe je dat wel, dan scoor je bij die mensen. Aan de andere kant heb je een hele grote groep die zoekt naar werkgevers die aanvullende ervaringen kunnen bieden. Die werknemers weten dat ze output moeten leveren. Daarvoor terug verwachten ze iets te leren, zodat ze daarna weer verder kunnen bij een andere organisatie in dezelfde of een andere functie.”

Voor welke functies zijn de knelpunten het grootst?

“De meeste vraag is er naar mensen met een technische en exacte achtergrond. Wat ik leuk vind om te zien is dat er ook meer vraag is naar commerciële functies, zoals medewerker klantenservice of technisch-commercieel medewerker. Lange tijd vroegen mensen zich af of commerciële functies nog wel toekomst hadden. Maar nu zie je dat dat tintje ondernemerschap toch weer gewaardeerd wordt.”

Wat is een belangrijke tip voor HR?

“Ik denk dat je als werkgever goed moet kijken naar je doelstellingen de komende jaren, hoe je die denkt te bereiken en met welke mensen. Waar ga je die mensen vinden? We hebben van HR in het verleden iets gemaakt wat los van de strategie stond. HR was met veel instrumenten druk in de weer voor iedereen, maar die tijd ligt een beetje achter ons. HR moet echt weer gelinkt worden aan de bedrijfsdoelstellingen.

Tip! Lees ook HR Trends 2015: SPP is geen keuze meer

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels