nieuws

Social media toch niet zo populair

Instroom

82 procent van de sollicitanten heeft nog nooit op een vacature gereageerd via social media.

Social media toch niet zo populair

Social media: steeds meer sollicitanten maken er gebruik van bij het zoeken naar een baan. Maar daadwerkelijk solliciteren volgens dit kanaal? Dat niet. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.049 respondenten in opdracht VNU Vacature Media. De organisatie voert de survey uit om trends in mediagebruik bij werkzoekenden te meten.

Social media blijft oriëntatiemiddel

De inzet van social media bij het zoeken naar een baan is met 6 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. De stijging komt voornamelijk door een toename in het gebruik van Facebook. 37 procent van de kandidaten gebruikt social media tijdens de zoektocht naar een nieuwe baan. Ondanks de groei in de oriëntatiefase, blijft het daadwerkelijk solliciteren via social media achter. 82 procent heeft nog nooit gereageerd op een vacature via social media.
HR-managers lijken social media als wervingskanaal overigens steeds meer te omarmen, blijkt uit recent onderzoek. Daarin gaf 38 procent van de HR-managers aan het afgelopen jaar nieuwe aanwas te hebben gevonden via social mediakanalen. HR in de sociale sector blijken daar trouwens op achter te lopen: deze laten de kansen van social media vaak onbenut.

TIP: Leer hoe u social media voor uw HR-kar kan spannen op de cursusdag Social media in de HR-praktijk op 24 maart. 

Online vacatures veelgebruikt

Online vacaturemedia is het populairste kanaal in de zoektocht naar een nieuwe baan. 93 procent van de werkzoekenden gebruikt online vacaturemedia in het oriëntatieproces. Hiervan reageert 76 procent op een vacature, waarvan 37 procent met succes een baan vindt.
Ruim 8 op de 10 werkzoekenden gebruiken vacaturesites in hun oriëntatie naar een (nieuwe) baan. Werkzoekenden waarderen online vacaturemedia vooral om hun uitgebreide aanbod en om de mogelijkheid om gericht te zoeken.

Vacatures in print

Printmedia wordt door bijna zeven op de tien van de werkzoekenden gebruikt in de zoektocht naar een (nieuwe) baan (68 procent). Hiermee blijft printmedia het tweede mediakanaal in het oriëntatieproces. Van de werkzoekenden die zich via een printmedium oriënteren, reageert 70 procent ook daadwerkelijk op een vacature. 39 procent van de sollicitanten vindt uiteindelijk via deze weg een baan.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels