nieuws

Nederland in top 10 beste reputatie

Instroom

Ons landje doet het goed! Nederland staat in de top tien landen met beste reputaties.

Nederland in top 10 beste reputatie

Ons land staat op nummer negen als het gaat om landen met de beste reputatie van de wereld. Al zes jaar achtereen staat Nederland behoort Nederland tot de top. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek van het Reputation Institute. De landen worden beoordeeld op factoren als een geavanceerde economie, een prettig leefklimaat en stabiel politiek systeem.

Nederland loopt voor op buurlanden

Nederland laat buurlanden als Verenigd Koninkrijk (nummer 13), Duitsland (15) en Frankrijk (19) ver achter zich. Buurman België volgt ons met een tiende plaats op de voet. Lijstaanvoerder is Canada, gevolgd door Scandinavische landen als Noorwegen en Zweden. Ook Zwitserland, Nieuw Zeeland en Canada staan in de top tien.
Een goede reputatie op landniveau brengt aanzienlijke economische voordelen op voor het bedrijfsleven. Niet alleen het toerisme profiteert hiervan, maar ook (schaars) toptalent laat zich makkelijker verleiden om een baan aan te nemen in een land met een uitstekende reputatie.
Op bedrijfsniveau is reputatie voor sollicitanten net zo belangrijk als salaris, zo blijkt uit eerder onderzoek van Careerbuilder. Zo zouden deelnemers aan dit onderzoek overwegen een lager salaris te accepteren wanneer de potentiële werkgever in gloedvolle bewoordingen online wordt besproken of wanneer er recentelijk goede publiciteit is geweest in de pers.

Lees ook: Nieuw beroep: reputatiemanager

Investeren in reputatiemanagement

Reputatiemanagement wint sterk aan terrein bij de Nederlandse topbedrijven de laatste jaren, maar desondanks mag Nederland wel een tandje bijzetten, zegt onderzoeksleider Cees van Riel, professor Corporate Communicatie aan Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en medeoprichter van het Reputation Institute.
“Publieke en overheidsinstellingen in Nederland kunnen niet achterblijven. In andere landen zien we steeds meer organisaties die exact weten waar ze voor staan en die hun verhaal overtuigend kunnen vertellen aan belangrijke stakeholders. Het wordt de hoogste tijd dat Nederland hier ook substantieel in gaat investeren. Een goede reputatie op landniveau brengt namelijk aanzienlijke economische voordelen met zich mee, zowel qua toerisme als wat betreft het aantrekken van toptalent”.

TIP: Lees meer over het verbeteren van de bedrijfsreputatie in de gratis whitepaper Als HR-manager gericht invulling geven aan een ‘eigenzinnige’ employerbrandingstrategie.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels